Årets kulör 2021 - Brave Ground

Nordsjö utser Brave Ground till årets kulör 2021

I år har Nordsjö valt Brave Ground, en varm och naturligt neutral kulör, till årets kulör. Det är en mångsidig kulör som varierar i uttryck beroende av tid på dygnet och var den används och som låter andra kulörer ta plats och skina.

Brave Ground tar oss under dessa lite osäkra tider tillbaka till det naturliga och det grundläggande. Den står på egna ben som en stabil, vacker och kraftfull kulör, men kan användas på ett sätt som gör att andra kulörer får ta plats och skina. En jordnära och möjliggörande kulör, som väcker känslan av balans, stabilitet och potential, och som hjälper oss att hitta modet att blicka framåt.

För 18:e året i rad inbjöds ledande designproffs från hela världen för att utforska global design och livsstilstrender och fånga stämningen för tillfället i årets kulör och de fyra inspirerande ColourFutures 2021-paletterna.

”Årets kulör och kulörtrenderna för 2021 speglar både den stora förändring vi sett globalt detta år och den osäkerhet vi upplever runt omkring oss. Samtidigt ser vi att det ur denna osäkerhet föds positiva saker som solidaritet, generositet och en ny gemenskap. Detta återspeglas i både årets kulör och de fyra paletterna som på olika viss ingjuter mod och hopp om framtiden”, säger Ann-Charlotte Linde, kulörchef på Nordsjö.

De fyra ColourFutures 2021-paletterna som alla innehåller Brave Ground tar denna naturliga kulör i väldigt olika riktningar. Som svar på specifika behov tillåter var och en av dem konsumenter att självsäkert uttrycka sig med kulör och färg:

Expressive-paletten - Framträdande röda och rosa nyanser balanserade med mjuka neutrala - detta är kulörer som kan ge liv och vitalitet till våra hem. Vi kan skapa ett individuellt utrymme som ger energi, överraskar och reflekterar vem vi verkligen är.

Trust-paletten - Jordtoner från hela världen, dessa förenande nyanser avspeglar oss alla. Varma naturliga gråtoner och bruna, dessa kulörer kompletterar varandra och uppmuntrar till gemenskap, samarbete och ger hemmet en känsla av harmoni.

Timeless-paletten - Inspirerande nyanser av gult och ockra som tillsammans med mjuka naturliga toner kan hjälpa till att skapa en bakgrund som omfamnar både gammalt och nytt. Stimulerande utan att vara dominerande ger de positivitet och balans till ett rum.

Earth-paletten - Genom att återspegla tonerna från havet, himlen och marken vi går på, skapar dessa nyanser en koppling till den naturliga världen runt omkring oss. Ta in denna omvärld i hemmet med naturliga kulörer som fungerar naturligt tillsammans.

För mer information om årets kulör 2021 och de fyra kulörpaletterna, vänligen besök nordsjo.se.

AkzoNobel har en passion för färg. Vi är globala experter i det stolta hantverket att utveckla och tillverka färg och vi har satt standarden för färg och kulörer sedan 1792. Vår förstklassiga portfölj av varumärken - inklusive Nordsjö, International, Sikkens och Interpon - är betrodd av kunder runt om i världen. Vi har huvudkontor i Nederländerna och är verksamma i över 150 länder. Våra 34 000 talangfulla medarbetare brinner för att leverera de högpresterande produkter och tjänster våra kunder förväntar sig. För mer information, vänligen besök www.akzonobel.com.

Presskontakt Communication Manager 0708-35 51 50

Nordsjö är ett varumärke inom AkzoNobel, en av världens största färgtillverkare. Nordsjö har sina rötter i Nordström & Sjögren AB, som startade sin verksamhet redan 1903. I dag är Nordsjö ett av de ledande och mest innovativa varumärkena i Norden. Vi har stort fokus på att utveckla och tillverka produkter som är hållbara för vår miljö och vår ambition är att ligga steget före samhällets lagar och krav. Vid vår anläggning i Sege utanför Malmö, som är Nordens största, utvecklas och tillverkas färg, lack, spackel och träskydd för konsument och yrkesmålare. Besök oss på www.nordsjo.se eller www.nordsjoprofessional.se

Sedan 1792 har vi levererat innovativa färger och ytbehandlingar som hjälper till att ge färg åt människors liv och skydda det som betyder mest. Vår varumärkesportfölj i världsklass – Nordsjö, International, Sikkens, Interpon med flera – väljs med förtroende av kunder världen över. Vi är verksamma i mer än 150 länder och använder vår expertis för att bevara och försköna det vi använder i vardagen. Detta är vad du kan förvänta dig av ett banbrytande färgföretag med lång erfarenhet, dedikerade att leverera hållbara lösningar för att bevara det bästa av det vi har idag – samtidigt som vi skapar en ännu bättre morgondag. Låt oss måla framtiden tillsammans. Besök oss på www.akzonobel.com.

Staffanstorpsvägen 50