Nordskiffer nominerade till prestigefulla miljöpris

Den 30 september delades Sveriges främsta pris för hållbart byggande ut i Stockholm. Höganäsföretaget Nordskiffer var nominerad i två kategorier och uppmärksammades för sina positiva bidrag till hållbar stadsutveckling och hållbar byggnads- och fastighetsutveckling.

Skiffer har fått stor genomslagskraft inom den svenska byggnäringen det senaste året och på Nordskiffer ser man en ökad efterfrågan på det miljövänliga och hållbara naturmaterialet.

Pristutdelningen av Sweden Green Building Awards 2015 skedde i samband med Ekobygg mässan i Stockholm den 30 september - 1 oktober. Vinnare i kategorierna för hållbar stadsutveckling och hållbar byggnads- och fastighetsutveckling blev White Arkitekter respektive Stockholmshem.

Nyskapande arkitektur med skiffer

För Nordskiffer var nomineringarna i de två prestigefyllda kategorierna ett glädjande tecken på uppskattning. Skiffer är ett tak- och fasadmaterial som förutom sina miljövänliga egenskaper och sin vackra yta också är ett underhållsfritt och slitstarkt material som är lätt att montera. Kombinationen av dessa positiva egenskaper och Nordskiffers genuina kunskap kring materialet har bidragit till att Nordskiffer även är nominerad till Sveriges Stenindustriförbunds Stenpris 2015. Ett arkitekturpris som delas ut till projekt i Sverige där natursten använts på ett estetiskt, hållbart och nyskapande sätt. Vinnare av priset utses i slutet av året.

– Att vi blivit nominerade till tre olika priser där hållbart byggande står i fokus är något som vi är väldigt glada över. Vi ser en stark trend när det gäller intresset för skiffer i Sverige och de arkitekter och fastighetsbolag som en gång använt sig av skiffer återkommer löpande till oss med nya projekt. Skiffer är ett miljövänligt och kostnadseffektivt byggmaterial med oändliga möjligheter när det gäller form och funktion och vi på Nordskiffer är stolta över att sprida detta material i branschen, säger Björn Jansson, skifferexpert och en av grundarna till Nordskiffer.

För mer information kontakta:

Björn Jansson, skifferexpert Nordskiffer,

Mobil: 0708-592161