Skiffer på fasad - växande trend i Sverige

Skiffer på fasad - växande trend i Sverige

Skiffer på fasad – en växande trend i Sverige

Trenden växer för skiffer som fasadmaterial i Sverige. På Nordskiffer, som är Sveriges ledande leverantör av skiffer, har efterfrågan ökat kraftigt det senaste året. Minimalt underhåll, lång hållbarhet och lägre kostnader än många fabricerade material är fördelar som förs fram när byggföretag och arkitekter nu börjar välja det miljövänliga naturmaterialet.

– Takskiffer på fasad har varit ett standardmaterial på fasader i övriga Europa under lång tid. Men det är först nu som vi börjar se naturmaterialet kläda fasader även i Sverige. Jag tror att alltfler fastighetsägare och byggföretag börjar värdesätta gamla beprövade metoder som kan visa på en lång hållbarhet. Med takskiffer går det att sätta fasad året runt utan att vara beroende av väder och torktider och det uppskattas av byggföretagen. Att skiffern är miljövänlig, i det närmaste underhållsfri och finns i många vackra färgskiftningar bidrar också till dess ökade popularitet, säger Björn Jansson på Nordskiffer i Höganäs.

Peab uppskattar en tålig och vacker yta

När Peab skulle genomföra en stor modernisering av Lyckholms gamla bryggeriområde i Göteborg valde de att klä en av de två stora kontorskomplexens fasader med takskiffer. Det 4000 kvadratmeter stora huset är klätt i den rostfärgade skiffern Samanca Multicolor från Nordskiffer och Christian Helmström på Peab beskriver en fasad som enligt förbipasserande lyfter hela området.

– Som byggföretag värdesätter vi skifferns tåliga yta och insikten om att det är en naturprodukt som aldrig kommer att bli dålig. Men från förbipasserande och boende i området är det fasadens vackra och levande yta och färgton som lyfts fram när man pratar om kontorskomplexet. Vi har fått en enormt positiv respons över valet av skiffer, en respons som inte liknar någon annan när det gäller fasadmaterial, säger Christian Helmström.

Yteffektivt och miljövänligt

Ett annat stort byggprojekt där valet av fasadmaterial föll på Samanca Multicolor är bostadsområdet Frigg i Helsingborg som ägs av Helsingborgshem. Här var det arkitektbyrån Tengbom som valde materialet i samråd med entreprenören Veidekke och byggherren Helsingborgshem.

– Samtidigt som det är en estetisk och vacker fasad är den även ventilerad och tar inte mycket djup i anspråk. Det handlar om cirka trettio procent i förhållande till en tegelfasad, vilket ger en högre yteffektivitet i projektet. Jag tror att vi kommer att se mer skiffer på husfasader i Sverige framöver. Framför allt för att det är ett livfullt och underhållsfritt naturmaterial men också för att vi blir mer och mer benägna om att bygga miljövänligt, säger Björn Ravemark på Helsingborgshem.

För mer information kontakta:

Björn Jansson, skifferexpert Nordskiffer, 042 - 33 13 98 mobil: 0708 – 59 21 61

e-post: bjorn@nordskiffer.com

www.nordskiffer.com

Högupplösta bilder finns på: www.nordskiffer.com