Den nya OS-grenen  "3X3 Sweden Tour"  avgörs på Nordstan 25-26/8

Den nya OS-grenen "3X3 Sweden Tour" avgörs på Nordstan 25-26/8

3x3, som fram tills nyligen kallades streetball, är "gatans version av basket" , en lite enklare och mer avskalad, men hårdare och mer fysisk form av basket. Helgen 25–26 augusti avgörs årets upplaga av 3x3 Sweden Tour på Nordstan. 12 dam och 12 herrlag får chans att göra upp om årets titel. Bland de lag som redan kvalat in, finner vi årets Svenska Mästare på såväl dam- som herrsidan, från 3x3-klubben Stockholm Basketball Club, men även välmeriterade lag från Estland, Litauen, Polen och Ryssland är med och utmanar.

Lördagen den 25 augusti genomförs först 3x3 Sweden Tour Stop #4, vilket är sista chansen att kvala in till finaldagen. De tre bäst placerade lagen i detta tourstopp kvalificerar sig direkt till Sverigefinalen som äger rum på söndagen den 26 augusti. Intresset är stort för den svenska touren. Inte minst på herrsidan där lag förutom från Sverige även anmält sig från de basketmässigt meriterade nationerna Estland, Litauen, Polen och Ryssland.

Till söndagens final har redan sex dam- och sex herrlag kvalificerat sig och då bland annat de nykorade Svenska Mästarna på såväl dam- som herrsidan från Stockholm Basketball Club men även fjolårsvinnarna på damsidan, Team Göran, från Göteborg.

-Det är otroligt kul och glädjande att vi för finalomgången och den svenska tourfinalen i 3x3 får Nordstan som arena. Mycket folk kommer att få se och ta del av den nya spelformen av basket som alltså blir ny OS-gren redan till de olympiska spelen i Tokyo 2020, säger Mats Elsnitz, ansvarig på Svenska Basketbollförbundet för 3x3.

Det vinnande laget i dam- respektive herrklassen vinner en segercheck på 5000 kr. Det vinnande herrlaget vinner dessutom en plats och uppehälle i Berlins FIBA 3x3 Challenger turnering den 31 augusti-1 september 2018.

Finalhelgen på 3x3 Sweden Tour i Göteborg arrangeras av Svenska Basketbollförbundet i samarbete med Göteborg & Co, Nordstan, Westra Sveriges Basketdistriktsförbund och Hammarkullen Basket.

Kontaktpersoner:

Mats Elsnitz, 3x3 ansvarig Svenska Basketbollförbundet

mats.elsnitz@basket.se

Mirko Olmos Torrico, Hammarkullen Basket

mirkinho@hotmail.com

FAKTA OM 3X3
• 3x3, som fram tills nyligen kallades streetball, är "gatans version av basket" - lite enklare och mer avskalad, men hårdare och mer fysisk form av basket.

• Lagen består av minst 3 spelare och max 1 avbytare, som tävlar mot varandra på en plan som är cirka hälften så stor som en vanlig basketbollplan. Lagen anfaller mot samma korg.
  • Utvecklingen och utbredningen av 3x3 går otroligt snabbt framåt världen över och spelformen är nu "The no 1 urban team sport in the World" och redan från OS i Tokyo 2020 är 3x3 med som en ny OS-gren.
  • 3x3 är den spontana spelformen av basket och därigenom är Svensk Baskets förhoppning att vi ska kunna locka ännu fler yngre (framförallt fler tonåringar) till sporten samtidigt som vi får fler att spela längre.
  • 3x3 är alltså spelformen som verkligen välkomnar alla. Detta gäller inte minst avseende integration då spelformen öppnar upp nya möjligheter för spelare på alla nivåer men även för aktörer som har till uppgift att verka för en ökad integration och som önskar nå målgrupper som annars kan vara svåra att attrahera.
  • Svenska Basketbollförbundet (SBBF) satsar fr o m 2018 på att verkligen utveckla 3x3 och detta såväl på elit- som på gräsrotsnivå.
  • Elitsatsningen sker främst genom att det under året har bildats fyra 3x3 landslag, SM i 3x3 har arrangerats under SM-veckan i Helsingborg 7-8 juli samt vår Sverigetour (3x3 Sweden Tour) har fyra tourstopp, varav Sverigefinalen äger rum i Nordstan – Göteborgs största shoppingcenter den 26 augusti.
  • SBBFs initiala gräsrotssatsning sker främst med stöd och hjälp från Svenska Spels och Riksidrottsförbundets (RF) fond Framåtfonden, som har till syfte att få fler unga i rörelse och bli aktiva. SBBF hoppas därigenom:
  • - Få fler föreningar att genom 3x3 skapa öppna ungdoms- och breddturneringar och samtidigt erbjuda "prova-på"-tillfällen för barn och ungdomar.

- Stimulera fler föreningar att fr o m i höst erbjuda regelbunden spontanbasket (öppna träningstider varje vecka) för ungdomar primärt i åldern 14-18 år och detta på rimliga träningstider och med ansvarig ledare på plats.

- Erbjuda månatliga inomhusturneringar i 3x3 i de flesta av Sveriges basketdistrikt, vilket gör där möjligt för fler ungdomar och äldre att spela/tävla i en mer spontan och kravlös form av basket.