Elcyklar på trottoar...

Fashion Don´ts - ett moderiktigt uttryck mot diskriminering

I samarbete med främstående stylister presenterar modevärldens underdogs installationen ”Fashion don’ts” på Nordstadstorget. Installationen, som är inne på sin andra vecka, av tre, visar upp modevärldens fallgropar, stadens omoderna utformning och omgivningens dömande blickar. Enligt GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living, har de fått effekt.

Denna ekletiska funktions-couture är skapad av återvunna material och används för att gestalta missgynnande situationer som människor med funktionsnedsättningar ofta får finna sig i. Syftet är att väcka eftertanke och få företag att ta sitt ansvar för ett inkluderande samhället genom förbättrande åtgärder.

Fashion don´ts har redan setts av många och Caroline Bräutigam, marknadsförare på Göteborgskooperativet för Independent Living GIL - som ställer ut konstellationen, berättar att varje gång hon varit på plats har hon fått kommentarer från personer som på ett eller annat sätt personligen kan relatera till den.

-Det är ofta någon som på ett eller annat sätt kan relatera personligen, antingen genom att själv ha en funktionsnedsättning eller vara anhörig eller vän/bekant med någon. I synnerhet scenen där människor tisslar och tasslar, En man som hade en diagnos inom autismspektrum sa att även om han inte har en synlig funktionsnedsättning så uppfattade folk det som att han avvek och att de talade bakom ryggen på honom, som om han inte skulle märka det, säger Caroline Bräutigam.

Hon berättar vidare att ytterligare en man var tacksam över att de synliggör dessa starkt begränsande företeelser på "bästa sändningstid" - mitt i Nordstan. Många tar bilder, särskilt på den med el-sparkcyklarna.

- ”Fashion Don’ts” brukar oftast synas i sammanhang när någon gjort en riktig stilmiss, men dåliga trender begränsas inte till modevärlden. Personer med funktionsnedsättning har det i jämförelse med andra bekräftat sämre på alla plan.Otillgänglighet och fördomsfullt bemötande bidrar förstås - det är otvivelaktigt dålig stil, säger Anders Westgerd, VD på GIL.

Assistansanordnaren GIL har en rad uppmärksammade kampanjer bakom sig. De har gemensamt syftet att lyfta orättvisa villkor som personer med funktionsnedsättningar dagligen möter i livet. CP-ölet, CP-dockan och CP-fria zoner är exempel på prisbelönade initiativ som genomförts tidigare. Med den nya kampanjen ”Fashion don’ts” vill man få människor att reagera över vårt ojämställda samhälle och skapa nya trender tillsammans med modevärlden.

Installationen kommer vara kvar till den 23 februari och utan tvekan på olika sätt beröra besökarna i Nordstan.

För mer information vänligen kontakta: Anders Westgerd, VD på GIL,

E-post: anders@gil.se