Vimpel på bild: Grön – rätten att växa och utvecklas Vit – rent vatten ren luft rent samvete,  Gul– sol ljus värme och kärlek
Vimpel på bild: Grön – rätten att växa och utvecklas Vit – rent vatten ren luft rent samvete, Gul– sol ljus värme och kärlek

Familjedag 3/10 - inför Internationella Barndagen med konstnären Marie Wallin, Mamma Mu och Kråkan.

Söndagen den 3 oktober är hela familjen välkommen till Nordstan inför FN:s Internationella Barndag. På plats finns konstnären Marie Wallin som leder skapandet av ett stort gemensamt konstverk och Mamma Mu med Kråkan som är där och hälsar på alla barnen.

Marie Wallin är med temat ”Mer Kärlek i Världen” initiativtagare till firandet av den Internationella Barndagen i Göteborg. Till Nordstan kommer hon med en gigantisk målarduk som kommer finnas på plats och med hjälp av Marie som inspirationskälla, är alla barn från fem år välkomna att måla ett gemensamt konstverk. Marie är verksam som inspiratör för barn, unga och vuxna i Kollektivt Måleri, på både gator, torg och inomhus och har under åren även samarbetat med Konstepidemin, Kulf, Stena Line, Östra Sjukhuset, Vetenskapsfestivalen och Fastighetsbolag. Listan kan göras lång.

Hon har gjort det till sin metod att koppla samman barns rättigheter med konsten. Hon har även tillverkat en flagga där varje färg symbolisera ett behov hos människor, djur och växter, grönt står exempelvis för rätten att växa - artikel 6 i barnkonventionen.

– Det här är mitt bidrag till en bättre värld, med färgen som mitt verktyg, säger Marie Wallin.

Under dagen finns även Mamma Mu och Kråkan på plats för att hälsa på stora och små besökare.

– Jag tycker det är jätteroligt att Mamma Mu kommer, hon står också för kontaktsökande med en längtan efter närhet och att bli sedd. Det är precis det jag plockar fram i mitt projekt. Barnen får höras och skapa tillsammans med sin föräldrar under lugna former, säger Marie Wallin.

Bild: Marie Wallin

-Årets målartema är fjärilar och medan vi målar brukar små värdefulla samtal med barnen uppstå. De kan till exempel få berätta vad de tror att fjärilarna har för uppdrag och vad de vill göra i världen. Alla barn som kommer, får med sig en specialdesignad vimpel, och ett vykort som visar att de varit delaktiga under dagen, säger Marie.

Sedan 1999 arbetar hon med Internationella Barndagen i Göteborg och är också konstnären bakom fjärilarna i Kungsparken.

Konstverket kommer finnas till beskådan hela Internationella Barndagen (4/10)

När: Söndagen 3/10 Tid: 12.00-15.00

Var: Nordstan

För mer information vänligen kontakta:

Marie Wallin

Tel:0722 - 13 00 38

E-mail: artinaction@levnu.se

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 28 miljoner besökare på 70 000 kvm handel och en omsättning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms per år.