Final i "SM i Sjömat" Nordstan den 8 september

Final i "SM i Sjömat" Nordstan den 8 september

Lördagen den 8 september går SM i Sjömat av stapeln i Nordstan i Göteborg. Arrangörerna är Svenska Fiskhandelsförbundet och Nordiska rådet för detaljfiskhandel som vill nå ut till en bred publik med sitt budskap ”fisk är gott fisk är nyttigt” samtidigt som de tävlande får visa upp sina färdigheter och slåss för en finalplats.

Svenska Fiskhandelsförbundet (SFF) är initiativtagare till tävlingen. Syftet är att utveckla de råvaror som hav och sjöar kring och i Sverige har att erbjuda i kombination med god produktsäkring. Tävlingen har uppkommit genom ett samarbete i det Nordiska rådet för detaljfiskhandel och är förutom ett svenskt mästerskap också uttagning till det nordiska mästerskapet som i år hålls i Århus.

– Nordstan är en naturlig mötesplats med en fantastisk bredd av människor. Skulle man ha denna tävling på en mässa, går man miste om vanliga människor. Vi har ju faktiskt ett budskap: ”Fisk är gott – f isk är nyttigt” säger Peter Källström, ordförande i Svenska Fiskhandelsförbundet.

Fyra tävlande ska slåss om att representera Sverige i Nordiska Mästerkapen i Århus den 9 september.

Tävlingen börjar kl 10.00 med paus för lunch 12.20-13.00 och avslutas med prisutdelning14.30.

De tävlande:

Henrik Petersson - Feskarbröderna

Mia Sundberg – Sjömatsmästarna

Lisa Bothén – ICA Kvantum Sannegården

Jonas Wickstrand – Öckerö Fisk

Hemsida: http://smisjomat.wordpress.com

För mer information kontakta Peter Källström  tel 0706-58 25 50

Email:petersjomat@gmail.com

Nordstan är sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 3,4 miljarder kronor inkl moms per år.