Finalen i eAllsvenskan spelas i Nordstan

Finalen i eAllsvenskan spelas i Nordstan

Finalen i eAllsvenskan, sveriges största professionella FIFA-tävling, äger rum den 6 maj i Nordstan. Åtta eAllsvenska klubbar tävlar om en prispott på 120 000 SEK. IFK Göteborg är regerande mästare och tillsammans med AIK, Malmö FF och Hammarby IF har de redan kvalificerat sig till slutspelet. De fyra sista finalisterna kommer att kvala in via två kommande online-kval.

Nordstan kommer stå värd för finalspelet av den femte säsongen av eAllsvenskan där hemmalaget IFK Göteborg är regerande mästare. Nyligen anordnade Nordstan gaming- och esportveckor där besökare fick testa de senaste spelen och möta sina idoler inom bland annat Counter Strike och FIFA.

- Vi är mycket stolta över att stå värdar för finalen i eAllsvenskan. Vi har visat att gaming- och esportevent funkar väldigt bra i Nordstan och att det drar en stor publik. Att få vara värdar för detta evenemang i en stad som Göteborg där fotbollen spelar en viktig roll för många känns fantastiskt roligt. Vi hoppas att många vill komma och följa finalen på plats i Nordstan, säger Helena Lindqvist, VD på Nordstan.

Tävlingen ordnas av DreamHack Sports Games, ett varumärke inom ESL FACEIT Group (EFG) och Svensk Elitfotboll tillsammans med Göteborg & CO. Sedan säsongen startade i november 2022 har de 13 eAllsvenska klubbarna ställts mot varandra i tre online- och ett offline-evenemang. AIK, Malmö FF, Hammarby IF och IFK Göteborg har redan kvalificerat sig till finalen men fyra platser finns kvar att kvala om. Vilka fyra klubbar det blir som tar de fyra sista finalplatserna avgörs under våren.

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 28 miljoner besökare på 70 000 kvm handel och en omsättning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms per år.