Funkisbyrån söker modeller i Göteborg

Funkisbyrån söker modeller i Göteborg

Modellagenturen Funkisbyrån kommer till Nordstan lördag den 18 maj. På plats finns ståuppkomikern Jesper Odelberg och på scenen Grunden Band.  Syftet med Funkisbyrån är att människor med funktionsnedsättningar ska bli mer synliga i nyhetsbevakning, media och reklam. Man är en del av samhällets mångfald och detta borde avspeglas i media och reklam. Idag får man oftast bara vara med om det handlar specifikt om funktionshinder och man framställs bara i problematiska sammanhang som när man inte blivit beviljad personlig assistans eller om färdtjänsten krånglar.

– Alla människor är lika viktiga konsumenter och ingen vill känna sig exkluderad, säger Ewa Bohlin på Funkisbyrån.

Funkisbyråns modeller finns i hela landet och en av dessa är ståuppkomikern Jesper Odelberg som medverkar i Nordstan. Bakom byrån står Föreningen JAG (Jämlikhet Assistans Gemenskap), ideell riksförening, som aktivt arbetar med att påverka och sprida information om människor med omfattande funktionsnedsättningar. Den är ett led i arbetet för ett mer jämlikt och rättvist samhälle.

– Jesper Odelberg är en av Funkisbyråns ambassadör och vi är jätteglada att han kunde vara med här i Göteborg. Målet med modellagenturen Funkisbyrån är att det ska vara självklart att inkludera människor med funktionsnedsättningar i medier och reklam på samma sätt som man eftersträvar jämn könsfördelning och etnisk mångfald, säger Ewa.

JAG har också ett assistanskooperativ som styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse. På plats under dagen finns rådgivare från JAG:s Göteborgskontor och svarar på frågor om personlig assistans.

Program* i Nordstan lördag den 18 maj

11.00 Grunden Band 12.00 Grunden Band 13.00 Dansimprovisation med danskompaniet SPINN förstärkt med dansare från JAG 13.30 Jesper Odelberg 14.30 Jesper Odelberg

Under dagen finns möjlighet att bli sminkad och fotograferad.

Funkisbyrån Modellagenturen Funkisbyrån drivs av Föreningen JAG ett led i arbetet för ett mer jämlikt och rättvist samhälle.

JAG JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAG:s assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

För mer information kontakta Ewa Bohlin. Funkisbyrån Telefon:  031-350 13 00, e-post funkisbyran@jag.sehttp://www.jag.se/

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 4 miljarder kronor inklusive moms per år.