Internationel Kulturdag  när GAS- festivalen tar plats i Nordstan 12 maj.

Internationel Kulturdag när GAS- festivalen tar plats i Nordstan 12 maj.

Årets GAS-festival (Göteborg Art Sounds) handlar om möten. Möten mellan artister, genrer och möten med publiken. En blandning mellan tal och musik, Göteborgs främsta kammarensemble, konsert med 15 pianon och en panel europeiska studenter som delar sina tankar med Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén samt författaren/samhällsdebattören Renzo Aneröd och Alexandra Paschalidou.

”Gageego!” är först ut. Med sig har de konstnären Carolina Falkholt som tidigare bland annat ställt ut och målat på Göteborgs Konsthall. Slagverk, stråk, blås och röst möter graffiti.

Därefter följer ett samtal som är ett samarrangemang med ABF Göteborg. Under ledning av Alexandra Pascalidou, kommer ordföranden i Göteborgs kommunstyrelse Annelie Hulthén och författaren/samhällsdebattören Renzo Aneröd att, tillsammans med studenter från stora delar av Europa, diskutera demokratibegreppet ur ett europeiskt perspektiv, Europa gungar.  Skuldsatta länder, förmyndarregeringar, bankkrascher, arbetslöshet, nyfattigdom och medborgarprotester. Hur hanterar vi detta, både i Göteborg och på kontinenten? Studenterna delar sina personliga tankar om demokrati.

Sist ut är en spektakulär pianokonsert bestående av 15 pianon, uppställda mitt i Nordstan. Konceptet skapades av den brittiska pianisten Phoebe Luton i Verona och har hittills bland annat presenterats på festivalen ”Verona Risuona” i Italien och på pianofestivalen vid ”The Royal Scottish Academy of Music and Drama” i Glasgow. Men nu är det Göteborgs tur att få ta del av den här monumentala upplevelsen. Konserten genomförs under ledning av dirigenterna Tom Wilson och Joel Eriksson med deltagare från Glasgow, Verona och Göteborg. Det här arrangemanget är ett samarbete mellan Göteborg Art Sounds, Nordstan och Högskolan för Scen & Musik vid Göteborgs Universitet.

för mer information kontakta Dag Rosenqvist

dag@gas-festival.com

tel: 0733-50 25 70

Program för GAS-festivalen 12 maj 2012

15.00 – Gageego! & Carolina Falkholt [SE]

16.00 – GAS TALKS 1 - Europa gungar

Medverkande: Renzo Aneröd ,Anneli Hulthén,samt rapporter från studenter i Berlin, Birmingham, Bratislava, Cork, Izmir, Porto, Verona, Wien, Vilnius och Göteborg. Moderator: Alexandra Pascalidou

17.00 – Multiple Piano Project [GB/IT/SE]

Läs mer om GAS-festivalen på: www.gas-festival.com

Nordstan är sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 3,4 miljarder kronor inkl moms per år.