Siemens VD Mikael Leksell

Näringslivet möter förorten i Schack 21/2

Fredagen den 21:e februari kl 14.00 - 18.00 är det äntligen dags för årets Näringslivet Möter Förorten på Nordstan i Göteborg. Näringslivet Möter Förorten ha kommit till för att motverka segregation, genom att med hjälp av schack skapa unika möten över gränser där deltagarna lär känna varandra på lika villkor. Årets näringslivsprofiler kommer bland annat från CBC Investment, Group, CEVT, Volvo Cars, Länsförsäkringar, Västsvenska Handelskammaren, BRG, Göteborgs Hamn, Finwire, med flera. Musikern Promoe dyker upp och även lokala politiker.

Eventet arrangeras i Nordstan och konceptet innebär att varje ungdom från förorten paras ihop med en näringslivsrepresentant/kändis i lag om två. Därefter möter de andra lik-komponerade lag i en parschackturnering.

Turneringsform

Turneringsformen är att alla lag spelar med i en grundserie, där de 4 bästa lagen går vidare till semifinal och vinnarna där till final.

Semifinalerna börjar ca 17.00 och finalen ca 17.20, Prisutdelning direkt efter finalen!

Schema

14.00 – 15.00 Förevent - Allmänheten får utmana Göteborgs 16-årige juniorlandslagsman Gustav Törngren i blixtschack, med 5 minuter mot endast 60 sekunder för Gustav

15.00 - 18.00 Huvudeventet som är parschacksturneringen där varje ungdom från förorten paras ihop med en näringslivsrepresentant och sedan spelar de vartannat drag utan att konversera om dragen sinsemellan.

Historik

Näringslivet Möter Förorten har körts i 6 år med stor framgång. Idag finns det i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. Det är svenskt schacks sätt att på ett positivt sätt skapa viktiga möten och motverka segregation.

Stormästaren och landslagsspelaren Pontus Carlsson är initiativtagare till dagens koncept som han anser mycket viktigt för att motverka fördomar och ge ungdomarna från förorten en början på det nätverk de ofta saknar, samt en god möjlighet för företagarna att upptäcka talanger från förorten.

-Näringslivet Möter Förorten är ett fantastiskt initiativ som jag är övertygad om kommer att växa och få med ännu fler barn, det här är bara början, säger Christer Fuglesang

Så kom till Nordstan och se profiler som bland annat Johan Lönnroth och Promoe spela par-schack tillsammans med barn och ungdomar från Göteborgsförorterna.

-Göteborgs Hamn är med för första gången och det ska bli väldigt roligt att ha dem med, säger Pontus Carlsson.

Huvudsponsorer är Nordstan och CBC Investment Group

Hemsida: http://naringslivetmoterfororten.se

Facebook: https://goo.gl/CmdCWc

Twitter: https://twitter.com/NringsMFororten