Nordstan bjuder in till slow fashion event

Nordstan bjuder in till slow fashion event

Nordstan arrangerar tillsammans med Kappahl, F/ACT, Lindex, MQ Marqet, Scorett och Stadsmissionen ett event på temat Slow Fashion. Syftet är att inspirera och sprida kunskap om hur man kan göra sin garderob mer hållbar. Eventet som är en del av Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland pågår i Nordstan mellan den 20 och 23 oktober.

Besökare får bland annat lära sig pimpa sina plagg, laga trasiga kläder, byta kläder med varandra, tvätta sina sneakers, shoppa second hand. Flera av företagens experter inom hållbart mode kommer också vara på plats med föreläsningar och för att svara på frågor från besökare.

- Hållbarhet är prioriterad fråga inom modeindustrin och självklart även för oss på Nordstan. Vi har därför samlat några av Sveriges starkaste varumärken och deras experter. De kommer att hjälpa besökare med konkreta tips och råd kring hur man kan agera klimatsmart när det kommer till sin egen garderob, säger Helena Lindqvist, VD på Nordstan.

Slow fashion handlar om att inspirera fler till att bygga och underhålla en hållbar garderob. Detta genom att förlänga livslängden på sina plagg, handla second hand, hyra, byta eller låna kläder och köpa hållbart producerade produkter. Viktigt är också att köpen man gör blir rätt så att de inte blir hängande i garderoben, där kan butikspersonal och personal shoppers ha en viktig roll.

Eventet äger rum 20 -23 oktober på Nordstadstorget inne i Nordstan och KappAhl, F/ACT, Lindex, MQ Marqet, Scorett och Stadsmissionen är på plats för att hjälpa besökare med råd men också konkret hjälp.

Besökare kommer att kunna:

• Laga trasiga kläder
    • Lära sig hur man ska ta hand om skorna för att de ska hålla riktigt länge
    • Färga sina gamla svarta jeans
    • Lära sig sneakerstvätt
    • Byta kläder hos Kappahl
    • Lära sig om hur de bygger upp en långsiktig garderob
    • Köpa Second hand av Lindex, MQMarqet och Stadsmissionen
    • Pimpa gamla kläder med ett nytt tryck

Eventet är en del av Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland. Studiefrämjandet ligger bakom festivalen som arrangeras 17-23 oktober med event runt om i hela länet. Målet är att inspirera och uppmuntra nya möten med hållbarhet i fokus.

Bilaga
    20 -23 oktober är det Slow Fashion event i Nordstan. Utställarna är: Kappahl, Stadsmissionen, Lindex, F/ACT, MQMarqet och Scorett som alla erbjuder olika aktiviteter på plats.

F/ACT
    Pimpa gamla plagg. Besökare kan ta med ett plagg som de har tröttnat på så ger F/ACT plaggen en ny look genom att sätta på ett nytt tryck. Representanter finns också på plats för att informera om hållbart mode. Tillskärarakademin finns också i F/ACTS monter för att laga och göra remake plagg-samt ge tips och inspiration till besökarna hur man kan göra själv.

Kappahl
    Torsdag 20 oktober kl 12-12-45 finns Kappahls designers på plats. Hör dem berätta om Kappahls designstrategi för varumärket Kappahl och hur de utvecklar kollektioner för att hålla över tid.

Fredag 21 oktober – Kappahls varumärke kay/day erbjuder tidlös design och kvalitet för en lång livslängd. Kl 12-12-45 gästas montern av designerna bakom varumärket kay/day som berättar om hur de jobbar med smart design för mindre materialspill och vad de gör för att produkterna ska kunna återvinnas på smartaste sätt.

Lördag – söndag Då blir det fokus på Kappahls varumärke Newbie. Kappahls personal i montern berättar om hur man skapar plagg som ska kunna älskas igen och igen och hur uthyrning gör plaggen tillgängliga för fler och gör att plaggen får ett längre liv. Newbie är också i topp bland barnvarumärken som säljs på Tradera och det firar vi genom att ordna en ’swap’, alltså klädbytardagar. Men alla Kappahl-kläder är såklart välkomna att bytas: Kappahl, Newbie, XLNT, kay/day och Minories!

MQMarqet
    Här kan besökare få flertalet tips av leva Slow Fashion som skräddarhjälp, 100B – infärgning av urtvättade svart jeans, en personal shopper som hjälper kunden att skapa en basgarderob, sneakerstvätt samt ett second hand samarbete med Myrorna.

Stadsmissionen
    Stadsmissionens Second hand: Erbjuder ett utvalt sortiment med kläder, accessoarer och prylar. Det finns även möjlighet att köpa basplagg från Stadsmissionen för att pimpa i F/ACTs printmaskin. Representanter från organisationen finns på plats för att prata om Stadsmissionens arbete och inspirera till en mer hållbar garderob.

Scorett
    Här kan besökare upptäcka second hand kollektionen Reuse – för den som vill handla skor hållbart. Scorett kommer även ha en skoputsare i montern som berättar vilka produkter som man ska använda för att skorna ska hålla riktigt länge.

Lindex - I montern hos Lindex kommer besökare att kunna köpa secondhandkläder för henne.

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 28 miljoner besökare på 70 000 kvm handel och en omsättning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms per år.