Nordstan vill göra hållbarhet folkligt

Nordstan vill göra hållbarhet folkligt

Med start den 24 mars inleder Nordstan en serie sändningar om hållbarhet från nybyggda Studio Nordstan. Målet är göra det mer lättförståeligt och tillgängligt med hållbarhet – för alla.

Vill du också leva mer hållbart – men vet inte hur du ska börja? Nu bjuder Studio Nordstan på en rad sändningar – under namnet Länge leve dina val – med intressanta gäster från både företag och ideella organisationer. Tanken är att inspirera fler till att göra medvetna hållbara val. Så att vi alla kan njuta av kläder och inredning på ett mer långsiktigt sätt.

– Allt tyder på att många idag vill leva mer hållbart, men uppfattar det som krångligt. Vi vill hjälpa till att göra hållbarhet lite mer folkligt genom att inspirera människor i hemmet, säger Helena Lindqvist, TF VD på Nordstan.

– Vår ambition är att göra det enklare att njuta av kläder och inredning på ett långsiktigt sätt. Vi har ett starkt program med många intressanta gäster, med något för alla, säger Monica Perman, på P. PR & Communications och arrangör av Länge leve dina val.

Hållbart mode och hållbar inredning

Sändningarna om hållbarhet består av tre stycken 20 minuter långa avsnitt där de första två fokuserar på hållbart mode. Avsnitt tre heter Hållbart hem och handlar om hur man kan skapa en mer hållbar heminredning. Programledare är Maria Lagerman som har lång erfarenhet av hållbarhetsfrågor inom bland annat Stockholms Stadsmission.

– I Studio Nordstans programserie vill vi lyfta och inspirera till att konsumera och använda mode och heminredning på mer hållbara sätt. Vi tar del av hur olika företag och andra aktörer arbetar med hållbarhet idag, vilka utmaningar som finns, vilka ambitioner de har framåt och hur jag som konsument kan ta mig fram genom de olika alternativen. Och det finns inte bara ett rätt svar, utan en palett av möjligheter. Tillsammans behöver vi hjälpas åt att sänka tröskeln och göra hållbara alternativ tillgängliga för alla, menar Maria.

Fakta om: ”Länge leve dina val”

Start 24 & 25 mars – Slow Fashion

Naturvårdsverket, Kappahl, Steamateria, Nudie Jeans, Nordstans och Åhléns Personal Shoppers, Nationella plattformen för hållbart mode, Science Park Borås, Lindex, F/ACT samt Myrorna, Björk & Frihet och Erikshjälpen.

Start 30 mars – Hållbart hem

Göteborgs Stadsmission, Åhléns Hem, Indiska samt Hållbar inredning med journalisten och bloggaren Maria Soxbo.

Sändningarna visas pånordstan.se/studionordstan

För mer information och intervjuer, var vänlig kontakta:

Monica Perman, P. PR & Communications

E-mail monica.perman@pcom.se

Tel 0739 – 44 80 90

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 29 miljoner besökare på 70 000 kvm handel och en omsättning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms per år.