Polstjärnepriset till Nordstan 11 januari

Polstjärnepriset till Nordstan 11 januari

Den prestigefyllda tävlingen äger rum i Göteborgs konserthus den 11 januari. Inför tävlingen får Göteborgarna ta del av de skönspelande ungdomarna mitt i Nordstan kl 13-13.30

Polstjärnepriset är en prestigefylld tävling för unga musiker i åldern 14-18 år som spelar orkesterinstrument eller piano. De tävlande kommer till Vänersborg från hela Sverige med siktet inställt på den ärofyllda vinsten. Förutom äran får vinnaren 50 000 kronor av den totala prissumman om 70 000 kronor. Dessutom innebär vinsten ett spännande år med möjligheter att spela på flera konserter, samt en kurs hos Musikakademi Vänersborg / Aurora Chamber Music.

I finalen, som är i Göteborgs Konserthus den 11 januari 2015 gör de fyra främsta upp om vinsten. Dessutom framförs kammarmusik och orkestermusik av alla tävlings- och kursdeltagare. Altviolinisten Albin Uusijärvi, som vann Polstjärnepriset 2014, är solist under konserten. Med glädje kan vi meddela att publiken också får möta violinisten Ziyu He, som vann den europeiska TV-sända tävlingen Eurovision Young Musicians 2014. Han bildar tillsammans med Albin Uusijärvi, Filip Graden och självaste Staffan Scheja en kammarmusikgrupp som framträder under finalen.

I Polstjärneprisets jury 2015 sitter: Sten Cranner (ordförande), Henrik von Sydow (vice ordförande), Neeme Järvi (hedersmedlem), Karin Dornbusch (blås), Ola Karlsson (stråk), Frøydis Ree Wekre (blås) Arve Tellefsen (stråk) och Staffan Scheja (piano). Pianoackompanjatör är Jonas Olsson.

Tävlingen arrangeras för åttonde gången av Vänersborgs kommun tillsammans med samarbetspartners.

Mer information om Polstjärnepriset finns på www.vanersborg.se/polstjarnepriset.

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 4 miljarder kronor inklusive moms per år.