Slow Fashion-event tillbaka i Nordstan

Slow Fashion-event tillbaka i Nordstan

För andra året i rad bjuder Nordstan in till Slow Fashion-event. Tillsammans med F/ACT, Lindex, Scorett och Göteborgs Stadsmission samt designers och stylister med fokus på hållbart mode välkomnar Nordstan till inspirerande dagar. Årets tema är re-use och re-design där besökare kan lära sig av varumärken och experter som visar hur begagnade material och kläder kan få nytt liv. Eventet pågår mellan den 13 och 17 september.

Under Nordstans Slow Fashion-event kommer besökare att kunna re-designa sina plagg, laga trasiga kläder, lära sig om hållbart mode och hur man bygger upp en långsiktigt hållbar garderob. Bland annat kommer göteborgsbaserade företag som designstudion Hurra Pang Pang visa hur de skapar nya unika plagg av gamla kläder och Miss Janna som tillverkar hållbart badmode av uttjänta fiskenät.

- Vi ser fram emot att komma till Nordstan och visa upp våra produkter och svara på frågor från besökare. För mig är Slow fashion medveten konsumtion där man med omsorg väljer plagg med god kvalité, som håller länge och som går att laga. Plagg med en bra passform förhöjer och hamnar inte oanvända i en garderob. Välj därför färre men noggrant utvalda plagg som gör dig glad och du känner dig fin i. Då får du en bättre och mer hållbar garderob, säger Janna Drakeed, grundare av Miss Janna.

Slow fashion-rörelsen syftar till att uppmuntra fler människor att skapa och upprätthålla hållbara garderober. Detta görs genom att förlänga plaggs livslängd, använda second hand-alternativ, hyra, byta eller låna kläder samt köpa produkter som producerats på ett hållbart sätt. Utöver det vill man uppmana till att göra välövervägda köp för att undvika att kläderna hamnar oanvända i garderoben, här spelar butikspersonal och personal shoppers en viktig roll.

- För oss i Nordstan och för modeindustrin som helhet är hållbarhet en högt prioriterad fråga. Vi har därför samlat välkända varumärken och designers som kan inspirera besökare till att göra klimatsmarta val när det kommer till deras egen garderob, säger Sanna Dahl, marknadschef på Nordstan.

På scen kommer besökare kunna lyssna på samtal om Slow Fashion ledda av stylisten Theresa Skjolden, känd från SVTs Restyle. Hon kommer bland annat att prata med designern Stina Löfving, vars kläder burits av både Idol och Så mycket bättre-deltagare, om hur hon producerar hållbart mode som är upcyclat och remakeat och sytt av second hand tyg eller deadstock.

Eventet äger rum 13 – 17 september på Nordstadstorget inne i Nordstan.

Besökare kommer att kunna:

• Handla second hand hos Lindex och Göteborgs Stadsmissionen
  • Köpa plagg i återvunnet material.
  • Re-designa sina kläder
  • Lära sig sköta sina skor så att de får ett långt liv.
  • Handla Reuse – Scoretts kollektion av begagnade skor
  • Lära sig hur man bygger upp en långsiktig garderob
  • Lämna in gamla skor så att de får nytt liv någon annanstans

NORDSTAN – SLOW FASHION 2023 - Det här händer på plats

13 – 17 september mellan 12.00 – 18.00 varje dag.

På scenen 15 september kl 12.00 och 17.00
THERESA SKJOLDEN – AxoStyle känd från programmet Restyle på SVT. Hon tipsar och intervjuar utställarna på Slow Fashion. Stina Löving som har skapat plagg till deltagarna i Så mycket bättre och Idol finns också på plats och berättar om sin re-design.

På scenen 16 september kl.12.00
F/ACT står på scenen och berättar och tipsar om re-design. Även Stina Löving finns på plats och visar sina fantastiska kreationer.

Medverkande
Göteborgs Stadsmission
Under Slow Fashion-eventet i Nordstan kommer Stadsmissionens second hand ha en pop up-butik med ett noga utvalt sortiment bestående av kläder, accessoarer och prylar. Det kommer också finnas möjlighet för kunderna/besökarna att på plats uppdatera plagg med olika tryck. Stadsmissionens second hand är en del av Göteborgs Stadsmission och drivs som ett socialt företag. Huvudsyftet är att skapa verklighetsnära arbetsintegration för människor som har svårt att ta sig in på den ordinarie arbetsmarknaden. De vill inspirera fler till cirkulär konsumtion och genom de gåvor de får in kan de erbjuda ett brett utbud av bland annat kläder, prylar och heminredning i våra butiker. Tack vare second hand-verksamheten kan de också förse människor i hemlöshet och fattigdom med kläder efter deras behov. Det finns inte vinstuttag inom Stadsmissionens second hand eller Göteborgs Stadsmission. Allt eventuellt överskott stannar inom verksamheten.

LINDEX
I Lindex monter kommer man ha fokus på cirkularitet. Under Slow Fashion-eventet i Nordstan kommer man att sälja secondhand barnkläder och visa vad man kan göra med plagg som blivit slitna eller gått sönder i ett samarbete med F/ACT.

MISS JANNA
Miss Janna jobbar sedan starten med småskalig produktion med så lite miljöpåverkan som möjligt. Genom att använda sig av återvunna material samt dead stocktyg som blivit över från större varumärkens lager kan de jobba cirkulärt med dom resurser som redan finns. Vid design tänker de på att plaggen ska kunna användas länge och med klassiska snitt som flörtar med svunna tiders estetik som håller över tid. Jannas bakgrund som skräddare säkerställer en bra passform med plagg som är bekväma att bära.

NORDSTANS PERSONAL SHOPPER
Hos Nordstans Personal Shoppar får du lära dig hur man bygger en långsiktig garderob. En garderob som håller år efter år. Genom de plagg som Marie Farah Fioriniello väljer tillsamman med kunden skapar man en helhet. En garderob som går att mixmatcha i det oändliga med bara ett fåtal plagg. Du bokar Nordstans Personal shoppar på nordstan.se

F/ACT
Hos F/ACT är det fokus på återbruk och upcycling. Här finns den så populära printmaskinen som var med redan förra året. I år kommer man att samarbeta med Lindex och Göteborgs Stadsmission och trycka på plagg för både barn och vuxna.

SYMASKINSEXPERTEN
Symaskinsexperten är en Sveriges största återförsäljare av symaskiner, sytillbehör & trikåtyger och har nöjda & trogna kunder från 1943. Under Slow Fashion dagarna i Nordstan görs ett samarbete med Göteborgs Stadsmission. I montern kommer man att laga plagg samt göra re-make för att förnya kläder som besökare kommer med.

SCORETT
I Scoretts monter får du lära dig allt om hur du ska göra för att dina skor ska få ett längre liv. Här kan du också lämna in dina gamla skor och få en värdecheck på ett köp på Scorett. I montern man även försäljning av kollektionen REUSE, som är skor som Scorett har tagit hand om och gett ett nytt liv.

HURRA PANGPANG
HURRA PANGPANG är en Göteborgsbaserad återbruk- och designstudio som är på plats i Nordstan för att ge dig en smygtitt in i deras hållbara och interaktiva konceptbutik.

THE GREEN WASH
The GREEN WASH bjuder in dig som kund att aktivt vara en del av den positiva förändringen mot framtidens cirkulära modekonsumtion. Kurerade osäljbara material från din lokala secondhand-sortering är råmaterialet för skapandet av din nya designerdröm. The Green Wash förvandlar dina bortglömda skatter till bärbara godbitar!

STINA LÖVING
Stina Löving tar tillvara på jordens resurser och skapar unika och uttrycksfulla kläder, perfekt för röda mattan och festliga tillfällen. Hon älskar secondhand, re-design och upcycling. På sitt CV finns kreationer som varit med i både Idol och Så mycket bättre. Hon visar sin design under Nordstans Slow Fashion dagar fredagen den 15 september och 16 september samt berättar mer om sina tankar på scenen.

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 28 miljoner besökare på 70 000 kvm handel och en omsättning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms per år.

Erik Boltjes

Presskontakt 0708345413