Världsdiabetesdagen på Nordstan 14 November 2017

Världsdiabetesdagen på Nordstan 14 November 2017

Den 14 november är det Världsdiabetesdagen eller World Diabetes Day. Cirka en miljon svenskar har diabetes eller är i riskzonen att drabbas av denna obotliga, livslånga sjukdom som innebär dagliga behandlingar och många sjukhusbesök. Denna internationella dag kommer uppmärksammas på Nordstan med fullspäckat program, när Göteborgs Diabetesförening drar igång utställningen, informerar och samlar in pengar samt inspirerar alla till att göra en insats.

Ytterligare en viktig del i eventet på Nordstan är att marknadsföra Sveriges första TV-gala till  förmån för  diabetesfonden som drar igång samma datum.

-Syftet är ju att samla in så mycket pengar som möjligt till forskningen och att sprida kunskap om sjukdomen. Vi är otroligt glada över galan och hoppas såklart att vi på så sätt ska samla in så mycket pengar det går, säger Carina Häggmark från Göteborgs Diabetsförening.

Galan som är ett samarbete mellan tv-bolaget MTG och Svenska Diabetesförbundet, direktsänds från Grand Hotell i Stockholm på TV3 samt Viafree och Viaplay kl 20.00.

Världsdiabetesdagen startades 1991 av International Diabetes Federation (IDF) och World Health Organization (WHO) för att uppmärksamma den kraftiga ökningen av diabetes i världen. Barn drabbas nästan uteslutande av typ-1 diabetes vilket innebär att de celler som producerar insulin dör. Tre gånger fler barn insjuknar i diabetes än i alla former av cancer tillsammans. (Källa: Svenska barndiabetesregister, Cancerregistret).

Några hållpunkter inför Världsdiabetesdagen:

* Föreningen och samarbetspartners finns på plats i Nordstan under hela dagen.

* Mellan kl. 11.00- 17.00 finns sjuksköterskor på plats som tar blodprov och kontrollerar blodsockervärdet. Även kontroll av blodtryck och kolesterolvärde är möjligt.

* 1177 Vårdguiden visar och berättar om Vårdguidens e-tjänster med fokus på diabetes.

*Representanter för Projekt Journal via nätet finns på plats och informerar om den nya e-tjänsten, som gör det möjligt att läsa sin egen journal via nätet.

* ”Skövde depån”, Västra Götalands regionen presenterar hjälpmedel för diabetiker.

* Presentation av HOJ 17 projektet.

* Möjlighet till kontroll av ankeltryck av medicinska fot-terapeuter.

* Dietist Eva Olausson informerar om ”Kost och Diabetes”.

* Besök av Diabeteshund och Ansiktsmålning för barn under dagen.

Programmet:

Moderator under dagen är Björn Ehlin.

Kl. 11.00 Joakim Falkenström, Diabetessköterska, diabetescoach ” Den effektiva kampen mot typ 2 diabetes”
Kl. 12.00 Maria Wikander, tandläkare Mia Hallberg Rahm, tandhygienist Diabetes och tänder
Kl. 13.00 Frida Sundberg, Barndiabetesläkare, Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. “Diabetes hos barn och unga”
Kl. 14.00 Ulla Hellstrand Tang, Ortopedingenjör, medicine doktor ”Doktor” Tang på cykel i 250 mil för bättre fothälsa” HOJ 17
Kl. 15.00 Paneldebatt Vårdprofessionen samt sjukvårdspolitiker diskuterar.

För mer information kontakta: Carina Häggmark

Kanslist