Vita Käppens Dag 15 oktober i Nordstan

Vita Käppens Dag 15 oktober i Nordstan

SRF Synskadades Riksförbund, Göteborg anordnar aktion för att protestera mot försämrad LSS.

Tisdagen den 15:e oktober är det Vita käppens dag, vilken syftar till att uppmärksamma livssituationen för personer med synnedsättning. Synskadades Riksförbund Göteborg kommer att uppmärksamma dagen genom en aktion för att protestera emot att allt fler personer med en synnedsättning nekas ledsagning enligt Lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade (LSS).

Aktionen kommer att bestå av en orienteringstävling, där två lag tävlar. Det ena laget har förmånen att vara beviljad ledsagning enligt LSS medan det andra laget tvingas orientera sig enbart med hjälp av sin vita käpp. Syftet är att illustrera vikten av att personer med synnedsättning beviljas ledsagning enligt LSS.

– Man kan säga att det blir en tävling på ojämlika villkor, då laget som beviljats ledsagning kommer att ha betydligt bättre förutsättningar för att lyckas jämfört med laget som saknar ledsagning. Tyvärr är detta en illustration av hur dagens samhälle ser ut idag, säger Catarina Ahlquist, ombudsman vid SRF Göteborg.

Ett allt växande problem är att personer med synnedsättning nekas ledsagning enligt LSS och hänvisas till ledsagning enligt Socialtjänstlagen (SoL) vilken i flera kommuner är kostnadsbelagd.  Vem vill till exempel betala för att gå en promenad, rösta i allmänna val eller hitta till affären?

– Det är skrämmande att en samhällsgrupp i ett välfärdssamhälle som Sverige ska nekas rätten att leva aktiva liv. Vi vill själva ha makten över våra liv precis som alla andra samhällsmedborgare, säger Kjell Emanuelsson, ordförande vid SRF Göteborg.

Att allt fler nekas ledsagning leder till att en stor del av målgruppen tvingas till isolering och utanförskap, vilket strider mot FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. I artikel 19, Rätt att leva självständigt och att delta i samhället, framgår det tydligt att alla människor oavsett funktionsnedsättning har rätt att leva självständiga liv samt delta i samhällslivet. Detta är dock omöjligt om man lever med en synnedsättning och nekas ledsagning enligt LSS.

Tid och plats för aktionen under Vita käppens dag:

Tisdag den 15:e oktober i Nordstan 10:30

För mer information kontakta:

Catarina Ahlquist, ombudsman SRF Göteborg

Kjell Emanuelsson, ordförande SRF Göteborg

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 4 miljarder kronor inklusive moms per år.