Forest Dry Gin - en självständig norrbottning tar plats.

I juli avslöjade Norrbottens Destilleri att deras nya produkt kommer att spegla Norrbottens skogar i sina smaker. Lokala produkter såsom tallskott och granskott samsas med nejlika från den bortglömda Comoro-arkipelagen i Indiska Oceanen. Precis som dess föregångare Mountain Dry Gin, tar Forest ut svängarna med kryddor från när och fjärran. Nu släpps deras nya självständiga norrbottning till marknaden och vi undrar såklart hur vi bäst njuter av denna fusion av smaker från skogarna.

Även om Forest Dry Gin passar utomordentligt bra att dricka precis som den är så har vi tagit reda på vilka smaker folket borde testa i hemmabaren. Senaste åren har GT-boomen fortsatt att växa och den är antagligen här för att stanna. Norrbottens Destilleri fortsätter att tänka utanför boxen och blandar ihop en fräsch, kryddig GT med citrongräs, nejlika och dom kraftfulla smakerna vi hittar i Forest Dry Gin.

Forest Gin&Tonic

Norrbottens Destilleri - Forest Dry Gin
Hammars Tonic -  Lemongrass&Mint
Råhyvlat citrongräs
Kryddnejlika

I samspel med deras skogar uppe i Norrbotten plockade destilleriet även upp lite av skogens guld och skakade ihop en sour med hjortron.
- Vi vill lyfta fram det vi har på vår egen bakgård i cocktails. Sötman i hjortron passar utmärkt ihop med syrligheten från citron och den kraftfulla smaken från Forest Dry Gin.

Forest Hjortron Sour

5 cl Forest Dry Gin
4 cl hjortronsyrup
2 cl citron
1 äggvita
Torrskaka (Skaka utan is)
Skaka med is
Dubbelsila i ett rocksglas och garnera med hjortron.

Nu när hösten är på ingående landet runt vill vi också försöka få en inblick runt cocktails som matchar årstiden. Murriga och klara smaker i Norrbotten Destilleris nytillskott har därför tagit en självklar plats i en smakfull Negroni.
- Negroni är även det en ginbaserad cocktail som är, trots sina få ingredienser, svårare att bemästra än man tror. Här vill vi framhäva smaken från torkad apelsin och djupet som nejlika adderar. Tillsammans med bra drinkingredienser skapar vi vår egen norrbottniska Negroni.

Forest Clove Negroni

2 cl Forest Dry Gin
2 cl Antic Formula
2 cl Carpano Bitter

Rör om med is i ett rörglas till drinken är kall, sila över i ett glas med is.
Garnera med torkad apelsin och några nejlikor.

- Vi gillar verkligen Forest Dry Gin precis som den är. All enkelhet runt skogarna i Norrbotten speglas i vår nya flaska, men det är alltid viktigt att ha möjlighet att leka runt med smaker hemma och den trenden vill vi fortsätta bygga på tillsammans med alla ginälskare hemmavid.

Forest Dry Gin släpps på åtta utvalda Systembolag 3 augusti. Finns den inte i din stad går den beställa via butiken du har närmast eller online. Artikelnummer 34907.

• Alkoholhaltiga drycker

• #ndgin