Nyetablering sätter Norrbotten på kartan

Nytt spännande Destilleri ska sätta Norrbotten på kartan för ginmarknaden. Med säte i Kalix kommun så är Kalixälven en av de stora inspirationskällorna för Norrbottens Destilleri.

- Våra produkter kommer ha en prägel av den unika floran som finns längs Kalixälven och med en stark lokal förankring är målsättningen att etablera Norrbottens Destilleri på den internationella marknaden, säger Dennis Bejedal grundare till företaget.

Smakresan tar sin början i Kebnekaisemassiven, något som symboliseras i toppen av företagets logotyp. Framgent kommer fler spännande produkter presenteras med anknytning till de vackra landskap vi hittar längs med Kalixälven.

Norrbottens Destilleri kommer att ha verksamheten i KIABs lokaler i Töre och försäljningen på Systembolaget kommer att vara igång från den 1 november. Företaget släpper samtidigt en spännande ginglögg med handplockad älgört som endast kommer att säljas i 1000 exemplar.

- Vi vill också göra detta till en upplevelse och inom några månader kommer vi att ta emot besökare för att visa hur processen går till och även ge möjligheten till att provsmaka våra produkter, Töre är därför en bra plats geografiskt med närhet till Kalixälven och två Europavägar i anslutning till verksamheten avslutar Dennis Bejedal.

• Gastronomi

We are curious innovators who are obsessed by contrasts and the moments of pleasure they can bring. We love the fusion of nature and modern technology; the new and the old; classic recipes with a modern twist.

Dennis Bejedal

Presskontakt VD & Master Distiller