SUCCÉ FÖR INSPIRATIONSTRÄFF OM ETT FRAMTIDA MAKERSPACE I NORRKÖPING!

En ny industriell revolution och ett nytt sätt att se på företagande. I torsdags samlades ett hundratal personer på Visualiseringscenter C för att ta det första steget mot att skapa ett makerspace i Norrköping.

”Norrköping har alltid varit en stad av producenter. Vi har lokaler för kreativa människor som vill umgås och välkomnar alla.”

Så uttryckte sig Pelle Filipsson från kulturkvarteret Hallarna när han tillsammans med Åke Rolf från Norrköping Science Park och Katarina Sperling från Visualiseringscenter C välkomnade till inspirationsträffen i torsdags. Kvällens talare; Lars Sjögreen och Jasmine Lyman var kvällens yin och yang och bidrog med två sidor av makerspacemyntet. Praktiskt och informativt mötte inspirerande och provocerande på bästa tänkbara sätt.

Lars, en av grundarna till Stockholm Makerspace, berättade om verksamheten och vikten av att få in människor med både lust och tid i startfasen. Jasmine, grundare av bl.a. Collaboratory, delade tankar om vikten att ha ett inkluderande synsätt och att aktivt arbeta med samhällsnyttan, även inom makerrörelsen.

Kvällen avrundades sedan i restaurangen på Visualiseringscenter C där deltagarna minglade, umgicks och diskuterade utifrån tre frågeställningar på temat makerspace. Under sorl och prat skrevs tankar och idéer sedan ner på post-it-lappar som samlades in vid kvällens slut. Kvällen blev en riktig succé och vi ser redan fram emot att ta nästa steg mot ett Norrköping Makerspace!

Intresserad av att vara med? Skicka i så fall ett mail till info@nosp.se så lägger vi till dig i vår mailinglista. Du får då information om framtida träffar.

Du kan också gå med i vår Facebookgrupp.

• norrköping makerspace
  • norrköpings visualiseringscenter