Taxfree-butiken har fått en makeover

Taxfree-butiken har fått en makeover

Vi har träffat Jessica Åhlin, som är både ekonomichef och butiksansvarig för Norrköping Airports taxfreebutik ”Travel Shop”, för att prata om den makeover som butiken fått.
- Efter pandemin var butiken väldigt eftersatt. Det var gamla produkter och ett inaktivt sortiment, säger Jessica.
Hon berättar att hon inte såg någon möjlighet att påverka det befintliga sortimentet med den dåvarande leverantören. Istället tog flygplatsens ledningsgrupp beslutet att ta över butiken i egen regi.

- Vi började då med att köpa in våra egna produkter från en leverantör som visade sig ha för långa leveranstider och det funkade sådär.
Istället bestämde sig Jessica för att få hjälp av ett företag med kompetens inom retail- och butiksinredning. Företaget kom på besök på flygplatsen för att se butiken med egna ögon och kom sedan med förbättringsförslag gällande sortiment, layout, design och kampanjer.
- Vi vill ju att resenärerna ska tycka om butiken och känna att vi erbjuder ett brett utbud av produkter som passar alla typer av resenärer, säger hon.
Företaget besökte flygplatsen ännu en gång, men denna gång för att göra alla förslag verkliga.
- Nu har vi ett mer säsongsinriktat utbud. Det är många barnfamiljer som åker på solsemester på sommaren och därför har vi valt att ta in fler produkter riktade till just barn. Vi har även solkrämer från Lancaster, samt solglasögon från både RayBan och Oakley, berättar Jessica.

Taxfreebutiken gör en rejäl satsning på kosmetik och en nygammal favorit i form av Rituals finns åter i butiken med ett uppdaterat sortiment.
- Vi har även tagit in det fantastiska märket Idun Minerals produkter i shopen, med skonsamt smink- och nagellack. Vi har även sen tidigare ett samarbete med Rosenserien och deras produkter.
”Travel Shop” har nu även en helt ny layout och erbjuder alkoholhaltiga drycker till försäljning för de resenärer som reser ut ur EU till förmånliga priser.
- Vi har ett stort utbud av dofter i olika prisklasser, samt numera spännande kampanjer varje vecka. En annan nyhet är att vi även tagit in några av Björn Borgs produkter, säger Jessica.

Det har inte gått så lång tid sen makeovern, men redan märks en väldigt positiv respons från våra resenärer. Det blir spännande att följa utvecklingen i butiken.
Avslutningsvis avslöjar även Jessica om framtidsplanerna gällande taxfreen.
- Vi kommer på sikt att erbjuda förbeställning av taxfree-varor via vår nya hemsida som lanseras snart. Håll utkik!