Finnair ökar från Norrköping – plus 68 procent i maj

Finnairs dagliga linje mellan Norrköping och Helsingfors, med smidiga anslutningar till Asien, fortsätter ånga på riktigt ordentligt. Under maj månad i år flög 68 procent fler till Helsingfors, jämfört med samma period förra året. Marknadschef Jörgen Nilsson vid Norrköpings flygplats säger:

– Allt fler som bor i Östergötland har lärt sig att flyga den rakaste och snabbaste vägen från Norrköping via Helsingfors och vidare till Finnairs tio asiatiska destinationer.

Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen menar att tillväxten från Norrköping har sina förklaringar:

– Det är den bästa siffran för maj månad hittills. Det betyder att allt fler upptäckt fördelen att slippa åka omvägen via Stockholm. Våra siffror visar klart att det finns ett behov av att kunna flyga den rakaste vägen till Helsingfors och Asien. Därför fortsätter Finnair att ta nya marknadsdelar i regionen.

Matias Sarkkinen, Sverigechef, Finnair, tel 08-6790032

Jörgen Nilsson, Marknadschef, Norrköping flygplats, tel 011-153721

Norrköping Airport ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Det är Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Inrikesflyg finns till Visby med BRA som sommarflyg. Juni-oktober finns också reguljärt flyg Antalya med Pegasus Airlines. Norrköping Airport är också Sveriges fjärde största charterflygplats och under sommarsäsongen finns det chartertrafik till Antalya, Kroatien, Cypern, Rhodos, Kreta, Kos, Kalymnos och Mallorca och Montenegro. Vintertid är det charterflyg till Gran Canaria 3ggr/v, Teneriffa och La Gomera. Norrköping flygplats erbjuder även fraktflyg. Norrköping Airport trafikeras även av Brandflyget, Ambulansflyg, Polisflyg, militärt flyg, flygtaxi och privatflyg.

Presskontakt Tf VD Norrköping Airport AB +46 11 15 37 32
Bertil Skärblom