Från fredag 12 juni kan man flyga reguljärt till Antalya i Turkiet, och bl a den vägen nå Istanbul.

Norrköping Airport får reguljär trafik till Antalya

Norrköping Airport får reguljär flygtrafik och charter på samma gång när Nordcotours, Golfeen och Pegasus Airlines börjar flyga till Antalya, Turkiet 12 juni i år. Turerna går fredagar t o m 30 oktober. Flyger man reguljärt kan man också nå Istanbul via Antalya.

Den 12 juni skrivs flyghistoria på Norrköping Airport. Då startar reguljär flygtrafik mellan Norrköping och Antalya i Turkiet. Det är de svenska researrangörerna NordcoTours och Golfeen som startar flygtrafiken tillsammans med flygbolaget Pegasus Airlines. Med NordcoTours och Golfeen bokar och reser man charter- och golfresor. Med Pegasus Airlines bokar man reguljära flygresor mellan Norrköping och Antalya, men man kan också via Antalya nå t ex Istanbul.

Flyglinjen Norrköping – Antalya startar den 12 juni och flygs till 30 oktober med en tur per vecka på fredagar. Den är i första steget tänkt som en säsongslinje, men målet är att det över tid skall bli en året-runt förbindelse.

-Vi är verkligen glada och stolta att NordcoTours och Golfeen tillsammans med Pegasus Airlines har valt att göra denna satsning hos oss som innebär att Norrköping knyts ihop med Antalya i Turkiet genom en reguljär flyglinje och charter på samma gång, säger Ola Matsson VD på Norrköping Airport.Europa och porten till Asien kommer närmare.Konceptet ”res hemifrån, inte bortifrån” står sig väldigt starkt i Östergötland med omnejd och resenärerna sparar både tid, pengar och miljö på det sättet, fortsätter Ola Matsson.

-Vårt mål är att vara Nordens ledande researrangör för semesterupplevelser. Vi sätter alltid resenärens totalupplevelse i fokus och söker hela tiden efter sätt att förbättra den, säger Engin Gulmez, chef för NordcoTours. Enkel och bekväm transport till resmålet ligger helt i linje med den visionen och med direktflyg från Norrköping till ett av Medelhavets mest attraktiva resmål så får fler resenärer kortare transporttid och bekvämare semester, avslutar Engin Gulmez.

Även NordcoTours systerbolag, Golfeen, kommer att utnyttja möjligheten att använda direktflyget från Norrköping.

-Vi har redan trogna stamkunder i och omkring Norrköping. Golfparadiset Belek kommer betydligt närmare Östergötland och vi tror att många fler kommer att upptäcka en av Europas bästa golfdestinationer nu, säger Yigit Tezel VD för Golfeen.

NordcoTours är en Svensk reseoperatör som arrangerar charterresor, framförallt till Turkiet. Företagets vision är att vara ett av nordens ledande resebolag med starkt fokus på resenärernas semesterupplevelse. NordcoTours erbjuder idag resor med avresa från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Billund, Aalborg och nu även Norrköping. Se mer och boka på https://www.nordcotours.se/

Golfeen är en Svensk Golfreseoperatör som anordnar golfresor till Turkiet, Spanien, Portugal och Bulgarien. Visionen är att vara den ledande golfresearrangören i Norden och erbjuda högkvalitativa golfresor både som färdiga paket och paket som resenärerna själva sätter ihop. Se mer och boka på https://www.golfeen.se/

Pegasus Airlines är Turkiets ledande lågprisbolag och en av Europas snabbast växande flygbolag. Idag flyger man till 72 destinationer i 41 länder samt 33 inrikes destinationer i Turkiet. Bolaget förfogar över 81 flygplan (Boeing 737 samt Airbus 320) vars snittålder är strax under 6 år. Se mer och boka på https://www.flypgs.com/en

För ytterligare information, kontakta:

Engin Gulmez, Chef NordcoTours, tel 0733-92 51 78, engin.gulmez@nordcotours.se

Yigit Tezel, Chef Golfeen, tel 076-631 85 09, yigit.tezel@golfeen.com

Ola Matsson, VD Norrköping Airport, tel 070-398 52 80, ola.matsson@nrkairport.se

Norrköping Airport ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Det är Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Inrikesflyg finns till Visby med BRA som sommarflyg. Juni-oktober finns också reguljärt flyg Antalya med Pegasus Airlines. Norrköping Airport är också Sveriges fjärde största charterflygplats och under sommarsäsongen finns det chartertrafik till Antalya, Kroatien, Cypern, Rhodos, Kreta, Kos, Kalymnos och Mallorca och Montenegro. Vintertid är det charterflyg till Gran Canaria 3ggr/v, Teneriffa och La Gomera. Norrköping flygplats erbjuder även fraktflyg. Norrköping Airport trafikeras även av Brandflyget, Ambulansflyg, Polisflyg, militärt flyg, flygtaxi och privatflyg.