Rhodos, foto: Agneta Renebo, Ving

Reseboom för chartern från Norrköping

Det råder resfeber bland svenska folket och Norrköpingsborna, som nu bokar på resor i rekordfart, är inget undantag. Hos Ving har nybokningarna från Norrköping Airport ökat med hela 175 procent jämfört med månaden innan. Inför sportlovet är det så gott som fullbokat och detsamma gäller även inför påsken. En nyhet för sommaren är Kroatien och till vintern är Teneriffa återigen tillbaka efter några års frånvaro.

- Vi ser ett fantastiskt uppsving i bokningarna just nu så att det höga trycket avspeglas på de regionala flygplatserna är inte förvånande. Det finns onekligen ett stort uppdämt resesug, både i närtid och längre fram. Extra roligt är det också att vi kan erbjuda resor till Kroatien från Norrköping, och att Teneriffa åter är tillbaka i programmet, vilket vi vet är efterlängtat, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.
Under innevarande vintern erbjuder Ving direktcharter till Gran Canaria från Norrköping Airport. Lagom till försommaren inleds säsongen Kroatien som flygs i samarbete med flygbolaget BRA. Cypern trafikeras under hela sommaren och flygs med Vings eget flygbolag Sunclass Airlines. I tillägg erbjuder även Ving till försommaren ett antal avgångar till Rhodos, även det i samarbete med BRA.
Det är inte bara sommarresorna som lockar. Ett glädjande besked är att Ving nu släpper upp resorna till nästa vinter och för de Norrköpingsbor som längtar efter Kanarieöarna kommer två populära destinationer finnas tillgängliga från Norrköping Airport. Researrangören kommer nämligen att flyga direkt till både Gran Canaria och Teneriffa med flygbolaget BRA. Senast Ving flög till Teneriffa från Norrköping Airport var 2019, innan pandemin.
- Vi är väldigt glada över Vings fantastiska bokningsläge och att så många väljer Norrköping som avreseort. Norrköpingsborna har längtat efter att få resa till Teneriffa igen så att det resmålet återvänder är mycket positivt. Vi fortsätter slipa på vår service för att alla ska trivas och få en bra start på semestern när de reser från oss, säger Jessica Ågren Ohlsson, marknadschef på Norrköping Airport.

Vings avgångar från Norrköping:
Kroatien 12 maj-4 augusti
Cypern 15 maj-2 oktober
Rhodos 28 maj-18 juni
Gran Canaria 28 oktober 2023- 30 mars 2024
Teneriffa 29 oktober 2023- 31 mars 2024

Kontakt:
Claes Pellvik
Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group
claes.pellvik@ving.se

Norrköping Airport ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Det är Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Norrköping Airport är också Sveriges fjärde största charterflygplats med aktörer som Apollo, TUI och Ving. Under sommarsäsongen finns det chartertrafik till Cypern, Rhodos, Kreta, Kroatien, Parga, Lefkas, Sivota, Turkiet och Mallorca. Vintertid är det charterflyg till Kanarieöarna och Teneriffa. Norrköping flygplats erbjuder även fraktflyg. Inrikesflyg finns till Visby som sommarflyg. Norrköping Airport trafikeras även av brandflyget, ambulansflyg, polisflyg, militärt flyg, flygtaxi och privatflyg.