Större flyg, nya destinationer, uppåt för Norrköping Airport

Större flyg, nya destinationer, uppåt för Norrköping Airport

Efter många års framgångsrikt charterflyg till Las Palmas från Norrköping har TUI och Ving beslutat att utöka möjligheterna ytterligare. Från och med november går flyg från Norrköping Airport på torsdagar, fredagar och lördagar. För att få mer kapacitet byter man ut de äldre planen Boeing 737-400 till större och modernare B737-800 från TUI.

TUI har också valt att satsa på direktflyg Kap Verde i vinter. Den första avgången gick den 25/10 med ett stort Boeing 767 som var fullbokat med 328 passagerare ombord. Fem avgångar till blir det den här vintersäsongen.

Till sommaren 2018 utökar TUI med tre (hittills) nya resmål. Det blir avgångar till Kos i Grekland och till Montenegro, grannland till mer turist-kända Kroatien, men också till mycket prisvärda Bulgarien

- Vi är verkligen oerhört glada att TUI fortsätter att satsa på Norrköping Airport, vi är också tacksamma för att resenärerna i regionen väljer att flyga från Norrköping i så stor utsträckning. Det är ju så man utvecklar en flygplats, man väljer det som finns så kommer det mer och mer flyg att välja på så småningom, säger Bertil Skärblom, Marknadschef på Norrköping Airport.

- Från den 30/10 har vi dubbla avgångar med en ny morgonavgång kl 06.00 reguljärt till München med bmi regional/Lufthansa, plus kvällsavgång hem 20.40. Det innebär att affärsresenären kan resa ut i Europa för att jobba och ta sig hem samma kväll, så nu hoppas vi också få se ännu fler affärsresenärer från Norrköping också, säger Bertil.

Norrköping flygplats erbjuder totalt 15 destinationer och ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Norrköping flygplats är även Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Norrköping flygplats erbjuder reguljärflyg till München med BMI regional/Lufthansa och Visby med BRA (sommartrafik). Under sommarsäsongen erbjuds chartertrafik till Antalya, Kroatien, Cypern, Azorerna, Rhodos, Kreta och Mallorca, Kos, Montenegro. Vintertid erbjuds chartertrafik till Gran Canaria 3ggr/v, Teneriffa och Kap Verde. Norrköping flygplats erbjuder även en fraktflyg och har bland annat Icelandair som kommer med Islandshästar.