Nordic Performance Center i Kiruna

Nordic Performance Center – digitaliserade gym för alla

Bröderna Christian och Jesper Naartijärvi har startat en träningsanläggning i Boden och öppnar nu ännu en anläggning i Kiruna. Starten i Kiruna för två veckor sedan har trots pandemin varit mycket bra med en tillströmning av nya medlemmar som överträffade brödernas förväntan.

- Den stora lokalen gör att det är lätt att hålla avstånd samt att vår digitala hantering av medlemskort minimerar den direkta personkontakten. Sedan har vi givetvis extra fokus på hygien och tillgång till handsprit, säger Christian Naartijärvi.

Träningsanläggningarna är så kallade premiumanläggningar där endast den bästa utrustningen finns, men framförallt är anläggningarna digitaliserade vilket gör dem moderna och kostnadseffektiva.

- Digitaliseringen är en följd av att jag arbetat med att bygga affärssystem. Exempelvis har vi digitaliserat hela korthanteringsprocessen och inträdet på ett sätt som inte finns idag hos andra gym, säger Jesper Naartijärvi.

Träningsindustrin och kosttillskottindustrin växer i stark takt. Kundbeteendet har förändrats och potentiella kundgrupper har vuxit och blivit bredare - framförallt fler kvinnor. De senaste åtta åren har omsättningen ökat med 80% i de största bolagen inom träningsindustrin.

- Framgångsfaktorer i branschen är att säkerställa nöjda kunder genom hög tillgänglighet, kvalitativ utrustning, välskött anläggning och god gemenskap. Vi försöker ha detta som vår ledstjärna. Vi lägger också mycket engagemang på design. Det skall vara ett tydligt koncept där vi har egendesignad belysning, akustikriktat ljud och tydliga färgkoder, säger Christian Naartijärvi.

Företagets målgrupp är individer som är självmotiverande och har mål med träningen och som inte behöver en grupptränare för sätta igång med träningen. Det kan vara idrottsmän eller personer som vill förändra sin kropp, oavsett vilket mål eller var man är i sin resa så är de relevanta kunder för Nordic Performance Center.

- Vi har investerat i utrustning som normalt används i Crossfit Games, Arnold Sportsfestival och Olympiska Spelen i tyngdlyftning samt världsmästerskap inom styrkelyft. Det ger en helt annan känsla av kvalitet för dem som använder grejerna. De stora gymkedjorna som använder enklare utrustning kan inte erbjuda den kvalitetskänslan, säger Jesper Naartijärvi.