Gå direkt till innehåll
Kulturhuset Ravinen är på totalt 1 500 kvadratmeter och innehåller tre utställningslokaler, ett auditorium med plats för 230 personer för musik, teater och andra performativa kulturuttryck, en skapandeverkstad, café och butik.

Norrviken Utveckling tar över driften av Ravinen

Norrviken Utveckling AB tar över driften av Kulturhuset Ravinen från Ulla och Gustav Kraitz kulturstiftelse. Övertagandet av driften sker från och med i dag, den 25 maj.

Kulturhuset Ravinen är beläget vid infarten till Norrvikens trädgårdar och projekterades och uppfördes av Backahill AB under förra året. Ravinen, som invigdes den 1 oktober 2021, har grundats och drivits av Ulla och Gustav Kraitz kulturstiftelse sedan starten fram till nu.

Norrviken Utveckling AB, som tar över driften av Ravinen, äger sen tidigare fastigheten Ravinen, byggnaderna i Norrvikens trädgårdar och tillhörande mark samt ansvarar för driften av Norrvikens trädgårdar.

– Jag ser positivt på att en överenskommelse träffats och att vi nu tillsammans kan utveckla området ytterligare. Norrviken har en historia som sträcker sig mer än 100 år tillbaka och har varit en kulturhistorisk plats i många år. När Kulturhuset Ravinen adderades till området i fjol så gav det ytterligare en dimension, med konsten i fokus. Jag ser flera fördelar och synergieffekter som ger de rätta förutsättningarna att tillsammans skapa en mötesplats för olika kulturella upplevelser i en fantastisk miljö, säger Camilla Berthilsson, vd för Norrviken Utveckling AB, i en kommentar.
– Jag är glad över att Ravinens intendent Charlotta Jönsson fortsätter som verksamhetsansvarig vilket säkerställer Ravinens fortsatta utveckling, säger Camilla Berthilsson.

Genom att Norrviken Utveckling AB tar över driften säkerställs en långsiktig lösning av Ravinens verksamhet:
– Det var en mångårig dröm som gick i uppfyllelse när Kulturhuset Ravinen stod färdigt och invigdes i höstas. Jag är tacksam över det engagemang som personer runt omkring visat och som har gjort detta projekt möjligt. Att driva en sådan här form av verksamhet är en utmaning och genom Norrviken får nu Ravinen en stabil plattform där verksamheten ges möjlighet att bli den mötesplats för konst och kultur som den förtjänar, säger den 96-årige konstnären Gustav Kraitz i ett uttalande.

För ytterligare information:

Camilla Berthilsson, VD Norrviken Utveckling AB, tel 0708-99 97 68 eller camilla@norrvikenbastad.se

Charlotta Jönsson, verksamhetsansvarig Ravinen, tel 0760-14 14 72 eller cj@ravinenkultur.se

Camilla Berthilsson

VD

På den vackraste platsen som finns. Där hav möter land i en oändlig horisont. Här anlade Rudolf Abelin sina sju stilträdgårdar. Nu välkomnar vi dig till en värld där vi låtit elegans, sinnlighet och upplevelser vägleda oss vidare. Hit vill vi att du kommer för att strosa runt, njuta av en konsert eller äta något gott. För att drömma dig bort eller gå på en utställning. För att gifta dig eller fira en födelsedag. För att skapa egna värden.

Parkens vackra stilträdgårdar tar dig till flera av jordens hörn.
Här arrangeras konserter, mässor, marknader och andra tillställningar. Njut av god lunch i Orangeriet eller en fika i Chocolaterian. Norrviken är en plats som inte finner motstycke någon annanstans. Denna gröna oas med sina generösa grönytor, unika stilträdgårdar och vidunderliga vyer över Laholmsbukten ligger på Bjärehalvöns vackra norrsluttning. Här finner ni sju olika stilträdgårdar, allt från Vattenträdgården till Japanska trädgården. I vackra Villa Abelin finns fem kompletta och unika konferensrum, här tar vi emot små som stora sällskap. Norrviken är en attraktiv event- och mötesplats där man får glädje av den vackra miljön i samband med olika evenemangen.
Orangeriet restaurang kan ta upp emot 430 sittande gäster men passar lika bra för det mindre sällskapet. Atomsfären på Norrviken andas romantik och det råder en förtrollande stämning på platsen. Självklart är det väldigt populärt att säga ja till sitt livs kärlek på Norrviken.

Norrvikens trädgårdar
Kattviksvägen 233