Grammisnominerade Zikai tolkar 80-talsklassikern ”You Can Call Me Al”

Zikai har valt att göra sin tolkning av Paul Simons hitlåt ”You Can Call Me Al”. Precis som för många andra som växte upp under 90-talet, speglar den barndomen och så även för Zikai som introducerades för låten av sin mamma. Till skillnad från originalversionen - som handlar om en man med medelålderskris - är Zikai precis i startgroparna av en lovande karriär.

LYSSNA: https://lnk.to/YouCanCallMeAl

”Jag hörde ’You Can Call Me Al’ första gången när jag var typ 8 år gammal. Mamma brukade lyssna på den hemma mycket och jag minns tydligt att hon sa att den spelades in i Sydafrika. Då förstod jag inte texten men fastnade för melodispråket och ljudbilden redan då. Femton år senare sitter jag i studion med The Priest som spelar några ackord och utan att jag tänker på det börjar jag sjunga ’You Can Call Me Al’, fast jag inte hört den på så många år. Då tänkte jag att det måste betyda något, så vi satte igång direkt och gjorde en egen tolkning”

Nu följer Zikai upp senaste singeln ”Stay This Way” x JIM OUMA (feat. Kes Kross), med en avskalad och sfärisk version av ”You Can Call Me Al” som rör sig metodiskt framåt och bärs upp av Zikai’s vokaler, ackompanjerad av Tobias Frelin (The Priest) på gitarr. Producerad av Tobias Frelin och Anton Hård Af Segerstad.

Den numera kultförklarade låten från 1986 släpptes tillsammans med en uppmärksammad musikvideo, där skådespelaren Chevy Chase läppsynkar texten med Paul Simon sittandes bredvid. Istället för att släppa en klassisk musikvideo har Zikai valt att spela in en akustisk livevideo, som är av motsatt karaktär och visualiserar en artist vars plats på den moderna R&B/popscenen känns mer och mer självklar. Videon släpps via artistens YouTube-kanal den 28 april kl. 10:00.

OM ZIKAI

Under 2019 släppte Zikai första singeln ”Mountain Peak” samt av en rad singlar som uppmärksammats både på hemmaplan och internationellt.

Debuten resulterade i utmärkelsen ”Framtidens Artist” i P3 och året därpå släpptes debut-EP:n ”Make You Mine” med ledmotivet ”Champagne For Breakfast”, följt av singeln ”Twenty Something” samt en egen talkshow på YouTube med samma namn. Året avslutades med nomineringen ”Årets Rookie” på Denniz Pop Awards och ett framträdande på SVT:s Tolvslaget tillsammans med SVEA. 2021 inleddes med ytterligare ett liveframträdande i På Spåret, nominering till GAFFA-Priset i kategorin ”Årets genombrott” och singeln ”Stay This Way”. Nu är hon aktuell med den andra singeln för i år, en cover på 80-talsklassikern ”You Can Call Me Al”.

Låten släpps av Northbound Music Group under exklusiv licens med Warner Music Sweden.

Vid frågor kontakta: fanny@fnypr.se

SPOTIFY
| YOUTUBE | FACEBOOK | INSTAGRAM

• paul simon
  • singel
  • pop
  • northbound music group
  • northbound stockholm
  • zikai
  • you can call me al

Northbound Music Group is an indie label based in Stockholm, Sweden. We represent interesting new artists!

Fanny Larsson