Webbinarserie med fokus på större investeringar

Webbinarserie med fokus på större investeringar

Under tre webbinarier har åhörare fått insikt i olika delar av industrin på båda sidor av Kvarken. Serien heter ”INDUSTRY INSIGHT” och de tre första webbinarierna har gett information om Kokkola Industrial Park, Norrbotniabanan samt offentliga upphandlingar och hur man deltar i dessa. Med totalt över 400 anmälningar har intresset varit stort och för dig som missade eventet finns nu samtliga klipp uppe på Future Cleantech Solutions YouTube-kanal.

- I dessa COVID-19 tider är det extra viktigt att kunna vara nära företagen i våra respektive regioner och kunna öppna dörrar och tillhandahålla ingångar till större satsningar. säger Jenny Åkermark, internationell affärsutvecklare, North Sweden Cleantech

Fokus för serien har varit att lyfta satsningar som sker i Kvarkenregionen och ge inblick i vilka utmaningar och behov som finns, men också hur små- och medelstora företag (SMF) kan göra affärer med dessa.

- Vårt FCS-projekt ska fungera som en brygga mellan etableringar, storinvesteringar och SMF i Kvarken-regionen och vi har därför gjort en satsning på virtuellt stöd – den enda möjliga, speciellt på finska sidan. säger Triinu Varblane, internationell affärsutvecklare, Merinova.

INDUSTRY INSIGHT with KIP

Webbseriens första webbinarie gav inblick i KIP-området (Kokkola Industrial Park) i Kokkola, Finland. Under en informativ, fullspäckad och uppskattad livesändning fick deltagarna inblick i Kokkola Industrial Park och dess möjligheter. De planerade investeringarna är många och i samband med dessa kommer leverantörer från både Sverige och Finland att behövas. Under hösten 2020 planerar nätverksgrupper från KIP att besöka norra Sverige för att träffa svenska företag, så håll utkik efter mer information efter sommaren!

Under webbinariet presenterades KIP området av Marketing Manager Johanna Hylkilä och Educational Manager Jonas Sandlin. Environmental Manager Virve Heikkinen berättade om KIPs samarbetsgrupper och pågående miljö/energi relaterade diskussioner. CEO of KIPinfra Jaakko Pöykkö och Chemical Plant Manager av Keliber Sami Heikkinen presentade några framtida investeringar som sker på området och i paneldebatten deltog även Karlebys Utvecklingsdirektör Jonne Sandberg med övergripande inblick i regionutveckling. Webbinariet modererades av Reija Harlamow och Triinu Varblane båda från Future Cleantech Solutions projektgrupp.

Vad är KIP? KIP, Kokkola Industrial Park, är norra Europas största ekosystem av oorganisk kemisk industri där flera företag ledande inom kemi- och metallindustrin verkar. Parken består av 17 internationella produktionsanläggningar, nästan 60 tjänsteföretag och Finlands tredje största allmänna hamn. Cirkulär ekonomi och industriella symbios har varit en naturlig del av parken i årtionden.

INDUSTRY INSIGHT with KIP på YouTube

INDUSTRY INSIGHT with Norrbotniabanan

Webbinarie nummer två i serien handlade om mångmiljon-investeringen Norrbotniabanan och genomfördes tillsammans med representanter från Trafikverket. För att färdigställa byggandet av sträckan Umeå-Luleå behöver Trafikverket underleverantörer från både Sverige och Finland för att fylla sina behov.

Representanter från Trafikverket var Marie Eriksson och Maria Erlandsson, båda projektledare, som berättade om de olika möjligheter för leverantörer som finns och hur man anmäler sitt intresse. Vid det här digitala informationstillfället fick deltagarna aktuell information om mål, vision och status för byggprojektet. Trafikverket berättade om vilka behov och utmaningar som finns, hur man som företagare går till väga om man har produkter eller tjänster att erbjuda till investeringen samt var mer information finns att hämta.

Vad är Norrbotniabanan? Norrbotniabanan är en 27 mil planerad järnväg längs Västerbottens och Norrbottens kust som skapar möjligheter för människor och företag runt hela Europa. Banan är en förutsättning för svensk tillväxt och ett fossilfritt Sverige 2045.

INDUSTRY INSIGHT with Norrbotniabanan på YouTube

INDUSTRY INSIGHT with Offentliga upphandlingar

Seriens sista webbinarium handlade om Offentliga upphandlingar och genomfördes tillsammans med Upphandlingsmyndigheten. Eftersom offentliga myndigheter köper varor och tjänster för stora belopp varje år öppnar det upp för stora möjligheter för företag, samtidigt som det kan kännas som en utmaning att ta sig an. Vad som gäller i form av lagar, formella krav, upphandlingsprocesser och anbudsförfarande samt vad som händer efter tilldelningsbeslutet var därför delar som togs upp och diskuterades. Webbinariet arrangerades tillsammans med Västerbottens handelskammare och lockade en stor publik i form av många små – och medelstora företag.

Presentatörer under webbinariet var Erika Hanses, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, Anders Blom, upphandlingschef på Skellefteå kommun och Jonna Törnroos, jurist vid Finlands kommunförbund som gav en fördjupad insikt i upphandlingsförfarandet.

INDUSTRY INSIGHT with Offentliga upphandlingar på YouTube

Projektet Future Cleantech Solutions finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Interreg Botnia-Atlantica, Österbottens förbund, VASEK, Merinova, Vasa stad, KOSEK, Region Västerbotten, Umeå kommun, Umeå Energi, Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Region Västernorrland och Örnsköldsviks kommun.

Jeanette Holmlund de Miranda

Presskontakt Kommunikatör North Sweden Cleantech +46 72 453 76 86