SpinChems teknologi flyttar gränser – nära stora genombrott

SpinChems teknologi flyttar gränser – nära stora genombrott

I över ett decennium har Umeåföretaget SpinChem arbetat med att tackla några av världens mest komplexa miljöutmaningar. Med visionen att bidra till en grönare planet så har företaget stadigt utvecklat och förfinat teknologier som levererar resultat. Nu är man nära stora genombrott inom kärnkraft- och läkemedelsbranschen.

– Saker tar tid men vi är i en bättre situation än någonsin och arbetet vi lagt ner börjar betala av sig, säger vd Emil Byström.

Vi har tidigare rapporterat om SpinChems initiala genombrott och höga ambitioner, men under de senaste åren har företaget accelererat sin marknadsexpansion betydligt – hela tiden med planets bästa framför sig.

– Det är jäkligt kul, och miljöfrågorna är det viktiga för oss. Vi bor på ett väldigt bra ställe i norra Sverige, det ser inte ut så här bra överallt, så det driver oss att skapa ny teknik så att andra får samma förutsättningar att bada i rent vatten och andas ren luft, säger Emil.

Prisades på Umeågalan

SpinChem är baserade i en industrilokal på Västerslätt och har även kontor på Uminova Science Park där man har kvar ett visst samarbete med Umeå Biotech Incubator.

– Det är givande bara att vara en del av gemenskapen i byggnaden. Att umgås med likasinnade entreprenörer i fikarummet känns berikande och skapar en känsla av att vi har fler kollegor, även om vi inte arbetar direkt tillsammans, säger Emil.

Han fick i våras motta priset på Umeågalan för Årets University Spinoff, vilket var ett skönt kvitto.

SpinChem har under Emils ledning fortsatt att utveckla sin kärnteknologi – den roterande bäddreaktorn. Den använder specialutformade kemiska kulor och renar effektivt industriella vätskor genom att eliminera föroreningar. Den här processen är effektiv och skalbar, vilket gör den till en perfekt lösning för olika industriella tillämpningar och miljöproblem.

En hypermodern elvisp

Under de senaste åren har företaget fokuserat på att anpassa sin teknik till nya användningsområden, som biokatalys. Det här involverar omvandling av molekyler på ett sätt som Emil jämför med hur en elvisp blandar ingredienser.

– Det vi gör med vår teknik kan låta som science fiction, men potentialen är enorm. Till exempel tittar vi på litiumextraktion för nya bilbatterier eller användning av koldioxid samtidigt som vi återställer försurade hav, säger han.

Emil har nyligen återvänt från en affärsresa till USA och Indien, där han tagit del av en växande efterfrågan på hållbara lösningar.

– Indien är inte längre bara intresserat av färdiga plug-and-play-lösningar. Det finns en genuin vilja att integrera ny, hållbar teknik i industriella processer. Vi pratar mer samma språk idag än för sex år sedan när jag senast var i Indien, förklarar Emil.

Affärsresan till Indien var en möjlighet att presentera SpinChems teknologi som kan spela en avgörande roll i landets miljöförbättringsinsatser. Efterfrågan på företagets lösningar har ökat dramatiskt, vilket speglas i företagets försäljningssiffror. Med närvaro i 35 länder och över 220 aktiva kunder, varav de flesta är återkommande, är SpinChems omsättning starkare än någonsin.

Han ser också ljust på framtidens applikationer med den roterande bäddreaktorn "elvispen".

– Att programmera den koden på bakterier som gör att de utsöndrar ett visst protein, som vi sedan kan stoppa in i vår 'elvisp', kommer förändra spelet med hjälp av AI. Möjligheten att använda datorkraft på sätt som skapar förutsättningar för vår teknik är revolutionerande.

SpinChem på affärsresa i Indien
Emil Byström var nyligen på affärsresa i Indien och talade på ett event. Han tycker sig se en märkbar skillnad i Indien på sättet man ser på ny, hållbar teknik i industriella processer.

Tiodubbla omsättningen

SpinChem planerar att nå en omsättning på 10 miljoner för 2024 och siktar på 100 miljoner inom tre år.

– Det är absolut ingen orimlighet med tanke på vårt läge med vissa partners som vi för diskussioner med, säger Emil.

Målen grundar sig på kalkyler och en tydlig plan för expansion och produktutveckling. Företaget har nämligen säkrat finansiering för flera utvecklingsprojekt de närmaste tre åren, inklusive stora EU-projekt och samarbeten med universitet.

Dessutom är företaget aktivt i stora industriprojekt där Emil räknar med att det kommer lossna närmaste tiden, särskilt inom kärnkrafts- och läkemedelsindustrin. SpinChem har redan i dag beprövade metoder för att hantera radioaktivt avfall, där man gått från liten till stora skala.

– Vår teknik tillåter oss att fånga in och koncentrera radioaktivt avfall direkt på plats, vilket minimerar riskerna för miljö och hälsa, säger Emil.

Renar atombombsavfall

En amerikansk kund stod inför ett betydande miljöproblem: de hade 95 000 liter kärnkraftsavfall i vätskeform innehållande cesium och kobolt, som hade förvarats i en källare i 25 år. Den här typen av avfall och liknande som ursprungligen skapades under atombombsutvecklingen mellan 1940- och 1960-talen, finns på flera platser runt om i världen och har tidigare ansetts vara omöjligt att behandla effektivt.

– Med vår teknologi kunde vi rena vätskan på bara nio dagar och reducera det totala avfallet till endast 56 liter fast material, vilket enkelt kunde förpackas i en tunna. På det här sättet är det betydligt enklare att hantera avfallet och det renade vattnet är bara att släppa ut, säger Emil.

Med en växande personalstyrka – företaget utökar nu från tre till sex anställda – och nya förmågor inom både konstruktion och teknisk försäljning, är SpinChem rustat att ta nästa kliv.

– Det är extremt givande att se hur vårt arbete nu börjar betala sig.