​Undersökning: stor andel i norra Sverige ser nya tekniska lösningar som svaret på klimatfrågan

90 procent av befolkningen i Västerbotten och Örnsköldsviks kommun ser nya tekniska lösningar som en mycket viktig faktor för att minska miljöförstöringen och effekten av klimatförändringarna. Det visar en undersökning om kunskapen och inställningen till grön teknik och ren energi som North Sweden Cleantech genomfört.

– Det är mycket glädjande att så många ser grön teknik och ren energi som en av de viktigaste faktorerna för såväl det hållbara samhället som för näringslivet i regionen, säger Susanne W Lindström på North Sweden Cleantech.

Undersökningen visar också att 50 procent av befolkningen mellan 18 och 64 år i Västerbotten och Örnsköldsviks kommun ser miljöförstöring och klimatförstöringar som den mest oroande samhällsföreteelsen. Bland unga är siffran ännu högre, hela 71 procent. Ett resultat som stämmer väl överens med Världsnaturfondens klimatbarometer för 2017 som visar att närmare hälften av alla svenskar mellan 16 och 79 år oroar sig för hur klimatförändringarna kommer att påverka framtiden.

83 procent av befolkningen i Västerbotten och Örnsköldsviks kommun anser också att det sätt vi lever på idag innebär miljöförstöring och klimatförändringar. Samtidigt ser hela 90 procent av befolkningen nya tekniska lösningar som viktigt eller mycket viktigt för att lösa problemen.

– Att närmare 60 procent är mycket positiva till ökade satsningar på grön teknik och hållbara lösningar speglar både en tro på vår förmåga och en insikt om vilken enorm skillnad vi kan göra för framtidens hållbara samhälle, säger Susanne W Lindström.

Norra Sverige har på senare år gjort sig ett namn när det handlar om innovativa satsningar på hållbarhet och grön teknik. Det visar inte minst EU-kommissionens årliga sammanställning av innovationer på regional nivå där norra Sverige ligger i topp och utmärker sig genom en hög andel välutbildade personer, gott innovationssamarbete mellan offentlig sektor och företag samt stor export av högteknologiska produkter.

– Om vi fortsätter att utveckla vårt näringsliv inom grön teknik och ren energi är jag övertygad om att norra Sverige kan utveckla världsmarknaden för hållbar tillväxt. Det gynnar inte bara klimatet utan också näringslivet i såväl regionen som Sverige i övrigt, säger Susanne W Lindström.

Fakta undersökning

Undersökningen av gjord av North Sweden Cleantech i oktober 2017 med syftet att mäta kunskap om och inställningen till grön teknik och ren energi i norra Sverige.

Undersökningen omfattar 251 personer mellan 18 och 65 år baserade i Västerbotten och Örnsköldsviks kommun. Norstats digitala panel användes för att samla in data.

North Sweden Cleantech är en plattform för grön teknik och ren energi i norra Sverige. Vi arbetar för hållbar tillväxt i bred samverkan med företag, akademi och andra organisationer. Vi gör det för att vi är övertygade om att grön teknik och ren energi från norra Sverige kan utveckla världsmarknaden för hållbar tillväxt. För att nå dit behövs växande företag och framtidsinriktade och jämställda arbetstillfällen.

Vårt långsiktiga mål är att minska effekterna av klimatförändringarna både i vår egen region och i resten av världen.

Jeanette Holmlund de Miranda

Presskontakt Kommunikatör North Sweden Cleantech +46 72 453 76 86