Norwegian ingår partnerskap med norsk bagID

Norwegian ingår partnerskap med norsk bagID

bagID är en digital bagagetagg monterat på resväskan som gör att du kan checka in ditt bagage i förväg hemifrån, så att du slipper köer och väntan på flygplatsen. Med GPS kan du hela tiden se var ditt bagage befinner sig.

Med bagID GO kan du checka in ditt bagage redan innan du lämnar hemmet. Den digitala bagagetaggen kan återanvändas och fungerar som en separat incheckningsmaskin, vilket eliminerar behovet av att skriva ut en separat bagagetagg för varje resa. GPS gör det möjligt för passageraren att hela tiden följa var bagaget befinner sig. bagID GO gör det möjligt att minska användningen av engångsbagagetaggar, som består av papper och silikon.

- Vi letar ständigt efter innovativa lösningar för att göra våra kunders resor enklare och säkrare. Denna innovation är smart och spännande, och vi är glada för våra kunder att vi kan erbjuda möjligheten att checka in bagage i förväg. Vi har varit imponerade av bagID:s produkter och ser fram emot att fortsätta vårt samarbete", säger Tor-Arne Fosser, Norwegians chef för produktutveckling och digitalisering.

Samarbetsavtalet med Norwegian är viktigt för det norska entreprenörsföretaget och förväntas bidra till det fortsatta optimistiska utvecklingsarbetet.

- För bagID AS är detta ett tydligt genombrott på flygmarknaden. Samarbetet kommer att utveckla vår verksamhet och vi ses nu som en internationell aktör, vilket stärker företagets lönsamhet. Det ger oss också en solid grund för tillväxt", säger Jan Vidar Nalbant, grundare och vd för bagID.

Fakta om bagID GO

• En digital bagagetagg som gör att du kan checka in ditt bagage med hjälp av din mobiltelefon. På så sätt kan passagerarna anlända till flygplatsen med sitt bagage redan incheckat, vilket gör att de slipper köerna till incheckningen.
  • Gör det möjligt att spåra bagagets aktuella position via GPS på en mobiltelefon. Resenärerna meddelas när deras bagage anländer till destination tillsammans med dem. Om bagage är förlorat är det möjligt att söka efter det omedelbart via en mobil app.
  • Hantering av bagage med en digital bagagetagg minskar också mängden av förlorat bagage. Studier visar att i bagageutrymmen har den digitala skärmen 99,99 % chans att bli läst, medan den traditionella bagagetaggen har en lässannolikhet på cirka 85 % efter den första flygningen, inklusive flygändringar, monteringsfel och slitage av bagagetaggen.
  • När passagerarna själva checkar in sitt bagage bidrar det till att minska köerna och kontaktpunkterna på flygplatserna.
  • bagID GO tar emot flyginformation från Norwegian och visar en streckkod som används på samma sätt som traditionella papper streckkoder.
  • bagID GO behöver bara ett laddat batteri vid incheckningen. Om det blir tomt för strömmen under resan visas streckkoden fortfarande för att digitalt identifiera bagaget.
  • bagID GO har utvecklats i samarbete med flygbolag och flygplatsoperatörer och är utformad för att tåla stötar, regn och grov hantering av bagage. Den norska flygplatsoperatören Avinor har testat den på Oslo flygplats, och som en del av utvecklingen har flera hundra flygningar genomförts.
  • bagID GO kan köpas på bagIDs webbsidor.

Presskontakt Director of Communications and Public Affairs Sweden & Finland +46 709890518
Pressnummer ENDAST för media:

Presskontakt +47 815 11 816 eller press@norwegian.com

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor i Fornebu, strax utanför Oslo i Norge. Koncernen har över 8 200 anställda och äger två av de ledande flygbolagen i Norden: Norwegian Air Shuttle och Widerøe's Flyveselskap. Norwegian förvärvade Widerøe 2024 med målet att göra det enklare för resenärer att resa genomgående i de två flygbolagens linjenät.

Norwegian Air Shuttle har cirka 4 700 anställda och erbjuder ett omfattande linjenät som binder samman de nordiska länderna med ett brett utbud av destinationer i Europa. Under 2023 transporterade Norwegian över 20 miljoner passagerare och hade en flotta på 87 Boeing 737-800 och 737 MAX 8-plan.

Widerøe's Flyveselskap, Norges äldsta flygbolag, är Skandinaviens största regionala flygbolag. Flygbolaget har över 3 500 anställda. Widerøe trafikerar primärt flygplatser med korta landningsbanor regionalt i Norge och flyger förutom kommersiella linjer, även flera statliga kontraktslinjer med trafikplikt. Under 2023 hade flygbolaget 3,3 miljoner passagerare och en flotta på 49 plan, varav 45 är Bombardier Dash 8-plan och tre Embraer E190-E2-plan. Widerøe Ground Handling levererar marktjänster på 41 flygplatser i Norge.

Hållbarhet har högsta prioritet och koncernen arbetar kontinuerligt för att minska sina CO2-utsläpp. Bland de många initiativen är investering i produktion och användning av fossilfritt flygbränsle (SAF) den största satsningen. Norwegian vill bli ett hållbart val för passagerarna och bidra till omställningen av flygbranschen.