Fler passagerare och fulla långdistansplan för Norwegian i september

Fler passagerare och fulla långdistansplan för Norwegian i september

Den goda passagerarutvecklingen och solida kabinfaktorn fortsatte för Norwegian i september. Drygt 2,4 miljoner passagerare reste med bolaget förra månaden. Kabinfaktorn var på 88,2 procent och långlinjerna påverkar siffrorna i positiv riktning.

I september flög 2 435 240 passagerare med Norwegian, en ökning med 9 procent jämfört med samma månad förra året. Den totala trafiktillväxten (RPK) ökade med 11 procent medan kapaciteten (ASK) ökade med 3 procent. Kabinfaktorn på 88,2 procent är en ökning med 6,8 procentenheter jämfört med samma månad förra året. På långdistanslinjerna var kabinfaktorn 96 procent.

I september fick Norwegian tre fabriksnya Boeing 737-800 av totalt 10 som levereras under 2015. Med en genomsnittsålder på fyra år har Norwegian en av de nyaste och mest miljöanpassade flygplansflottorna i Europa. Norwegian fick även två internationella kundutmärkelser i september under prisutdelningen av Passenger Choice Awards: Bästa flygbolag i Europa och bästa ombordmagasin.

–Långdistansverksamheten fortsätter att påverka siffrorna i positiv riktning. Vi märker också att allt fler resenärer utnyttjar vårt omfattande linjenät i Europa för att flyga vidare till USA och Thailand. Det här visar vilka utmärkta förbindelser och resmöjligheter som en sömlös lång- och kortdistansverksamhet kan skapa. Att vi återigen vinner nya internationella kundutmärkelser visar att resenärer över hela världen uppskattar Norwegians erbjudande, säger Norwegians VD Björn Kjos.

Norwegian genomförde 99,8 procent av de planlagda flygningarna i september varav 84,3 procent gick enligt tidtabell.

Se detaljerade siffror i bifogad PDF.

Kontaktpersoner:
Finansdirektör Frode Foss + 47 916 31 645
Informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson +46 709 89 05 18

Taggar

Norwegian är det tredje största lågprisbolaget i Europa och det sjunde största i världen.
Bolaget erbjuder idag 439 linjer till 132 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Thailand, USA och Karibien. Norwegian transporterar över 24 miljoner passagerare per år, är börsnoterat (sedan 2003) och har cirka 5 500 anställda. Norwegian fasar löpande in nya, mer miljövänliga flygplan och har en flotta på cirka 100 flygplan med en genomsnittlig ålder på bara fyra år.

De tre senaste åren har Norwegian utnämnts till Europas bästa lågprisflygbolag av SkyTrax World Airline Awards. Norwegian utsågs i år dessutom för första gången till världens bästa lågprisbolag på långdistans. Sky Trax World Airline Awards är den mest prestigefyllda och erkända undersökningen i flygbranschen där det är passagerarna själva som bedömer över 200 flygbolag över hela världen.
För mer information, besök www.norwegian.com

Följ oss på Facebook här.
Följ oss på You Tube här.

Presskontakt Head of Communications and Public Affairs +45 2657 0767
Pressnummer ENDAST för media:

Presskontakt +47 815 11 816 eller press@norwegian.com

Norwegian etablerades 1993 men lågprisbolaget med Boeing 737-plan började flyga 2002. Ända sedan dess har vårt fokus varit att erbjuda smarta och bra resor till låga priser.

Norwegian har utsetts till Europas bästa lågprisbolag sex år i rad av Skytrax och lojalitetsprogram Norwegian Reward har utsetts till ”Flygbranschens bästa lojalitetsprogram i Europa/Afrika” under Freddie Awards i USA. Sedan 2012 har Norwegian fått över 55 priser och utmärkelser för bolagets produkter, service och nyskapande inom flygbranschen.

Under 2019 blev Norwegian det första flygbolaget att underteckna FN:s program för klimatåtgärder och förpliktade sig därmed att bli klimatneutralt innan 2050.

Norwegian erbjuder prisvärda flygresor med utmärkt kvalitet i Norden och till viktiga destinationer i Europa.

För mer information, vänligen besök www.norwegian.com