Norwegian etablerar ny bas i Köpenhamn, startar med 11 nya flyglinjer

I spåren av Sterlings konkurs, har Norwegian beslutat sig för att etablera en ny bas i Köpenhamn. Från och med den 6 november kommer två flygplan att vara placerade i Köpenhamn och därmed flyga 6 linjer. Flyglinjer som kommer att trafikeras är Köpenhamn till Ålborg, Stockholm, Oslo, Alicante, Malaga och Nice. Kort därefter kommer ytterligare 7 flyglinjer att öppnas; Köpenhamn till London, Amsterdam, Rom, Prag, Barcelona och Pisa. I maj 2009 beräknar Norweigan att basen har 8-10 Boeing 737-800.

"Vi beklagar Sterlings konkurs och den situation som nu har uppstått för Sterlings passagerare och anställda. Sterling har spelat en viktig roll på lågkostnadsmarknaden från Köpenhamn, den rollen vill vi ta vidare. Norwegian blir nu det nya lågprisflygbolaget från Danmark", säger Björn Kjos, VD och Koncernchef för Norwegian.

"Vårt mycket starka tredje kvartal visar att vi har en hållbar affärsmodell som fungerar även i tuffa tider. Med över 1 miljard svenska kronor i eget kapital, står vi väl rustade för en expansion i Danmark", fortsätter Kjos

För tidtabell och priser vänligen se bifogad fil.

Flyg från Köpenhamn till Oslo och Stockholm finns nu ute till försäljning. Köpenhamn till Ålborg, Alicante, Malaga och Nice finns till försäljning från torsdagen den 30 oktober kl.12.00

För mer information:

Martin Barlebo, Denmark, tlf. (+45) 20 64 11 43

Anne Grete Ellingsen, Norway, tlf (+47) 915 37079

Åsa Larsson, Sverige, tlf. +46 (0) 735 22 22 42

Ämnen

Norwegian etablerades 1993 men lågprisbolaget med Boeing 737-plan började flyga 2002. Ända sedan dess har vårt fokus varit att erbjuda smarta och bra resor till låga priser. Norwegian har utsetts till Europas bästa lågprisbolag sex år i rad av Skytrax och lojalitetsprogram Norwegian Reward har utsetts till ”Flygbranschens bästa lojalitetsprogram i Europa/Afrika” under Freddie Awards i USA. Sedan 2012 har Norwegian fått över 55 priser och utmärkelser för bolagets produkter, service och nyskapande inom flygbranschen.

Under 2019 blev Norwegian det första flygbolaget att underteckna FN:s program för klimatåtgärder och förpliktade sig därmed att bli klimatneutralt innan 2050.

Norwegian erbjuder prisvärda flygresor med utmärkt kvalitet i Norden och till viktiga destinationer i Europa.

För mer information, vänligen besök www.norwegian.com

Följ Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och YouTube.

Presskontakt Head of Communications and Public Affairs +45 2657 0767
Pressnummer ENDAST för media:

Presskontakt +47 815 11 816 eller press@norwegian.com

För mer information, vänligen besök www.norwegian.com