Norwegian etablerar ny bas i Köpenhamn, startar med 11 nya flyglinjer

I spåren av Sterlings konkurs, har Norwegian beslutat sig för att etablera en ny bas i Köpenhamn. Från och med den 6 november kommer två flygplan att vara placerade i Köpenhamn och därmed flyga 6 linjer. Flyglinjer som kommer att trafikeras är Köpenhamn till Ålborg, Stockholm, Oslo, Alicante, Malaga och Nice. Kort därefter kommer ytterligare 7 flyglinjer att öppnas; Köpenhamn till London, Amsterdam, Rom, Prag, Barcelona och Pisa. I maj 2009 beräknar Norweigan att basen har 8-10 Boeing 737-800.

"Vi beklagar Sterlings konkurs och den situation som nu har uppstått för Sterlings passagerare och anställda. Sterling har spelat en viktig roll på lågkostnadsmarknaden från Köpenhamn, den rollen vill vi ta vidare. Norwegian blir nu det nya lågprisflygbolaget från Danmark", säger Björn Kjos, VD och Koncernchef för Norwegian.

"Vårt mycket starka tredje kvartal visar att vi har en hållbar affärsmodell som fungerar även i tuffa tider. Med över 1 miljard svenska kronor i eget kapital, står vi väl rustade för en expansion i Danmark", fortsätter Kjos

För tidtabell och priser vänligen se bifogad fil.

Flyg från Köpenhamn till Oslo och Stockholm finns nu ute till försäljning. Köpenhamn till Ålborg, Alicante, Malaga och Nice finns till försäljning från torsdagen den 30 oktober kl.12.00

För mer information:

Martin Barlebo, Denmark, tlf. (+45) 20 64 11 43

Anne Grete Ellingsen, Norway, tlf (+47) 915 37079

Åsa Larsson, Sverige, tlf. +46 (0) 735 22 22 42

Charlotte Holmbergh

Presskontakt Director of Communications and Public Affairs Sweden & Finland +46 709890518
Pressnummer ENDAST för media:

Presskontakt +47 815 11 816 eller press@norwegian.com

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor i Fornebu, strax utanför Oslo i Norge. Koncernen har över 8 200 anställda och äger två av de ledande flygbolagen i Norden: Norwegian Air Shuttle och Widerøe's Flyveselskap. Norwegian förvärvade Widerøe 2024 med målet att göra det enklare för resenärer att resa genomgående i de två flygbolagens linjenät.

Norwegian Air Shuttle har cirka 4 700 anställda och erbjuder ett omfattande linjenät som binder samman de nordiska länderna med ett brett utbud av destinationer i Europa. Under 2023 transporterade Norwegian över 20 miljoner passagerare och hade en flotta på 87 Boeing 737-800 och 737 MAX 8-plan.

Widerøe's Flyveselskap, Norges äldsta flygbolag, är Skandinaviens största regionala flygbolag. Flygbolaget har över 3 500 anställda. Widerøe trafikerar primärt flygplatser med korta landningsbanor regionalt i Norge och flyger förutom kommersiella linjer, även flera statliga kontraktslinjer med trafikplikt. Under 2023 hade flygbolaget 3,3 miljoner passagerare och en flotta på 49 plan, varav 45 är Bombardier Dash 8-plan och tre Embraer E190-E2-plan. Widerøe Ground Handling levererar marktjänster på 41 flygplatser i Norge.

Hållbarhet har högsta prioritet och koncernen arbetar kontinuerligt för att minska sina CO2-utsläpp. Bland de många initiativen är investering i produktion och användning av fossilfritt flygbränsle (SAF) den största satsningen. Norwegian vill bli ett hållbart val för passagerarna och bidra till omställningen av flygbranschen.