Norwegians Boeing 737-800

Norwegians enhetsintäkter ökade med 18 procent i november

Norwegians trafiksiffror för november visar att enhetsintäkterna ökade för åttonde månaden i rad medan kapaciteten minskade, helt enligt bolagets strategi. Enhetsintäkterna ökade med hela 18 procent och kabinfaktorn med 4,2 procentenheter till 83 procent.

Totalt flög 2 283 821 passagerare med Norwegian i november. Punktligheten var på 86,2 procent, upp 3,7 procentenheter. Bolaget genomförde 99,8 procent av de planlagda flygningarna.

– Jag är mycket glad över att vi fortsätter att leverera ökade enhetsintäkter, högre kabinfaktor och bättre punktlighet. Den planerade kapacitetsminskningen påverkar siffrorna positivt, helt enligt vår strategi om att gå från tillväxt till lönsamhet. Även den här månaden har vi justerat linjenätet och kapaciteten för den kommande vintersäsongen samt nästa sommar för att säkerställa att vi är väl positionerade för att möta efterfrågan, säger Geir Karlsen, tillförordnad koncernchef och finansdirektör på Norwegian.

Den totala trafiken (RPK) minskade med 23 procent och kapaciteten (ASK) minskade med 27 procent.

I november minskade bolaget CO2-utsläppen till 73 gram per passagerarkilometer, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med samma månad förra året, trots att MAX-planen står på marken och bolaget har varit tvungna att hyra in äldre ersättningsplan. Om enbart Norwegians egna flygplan hade räknats gällande utsläppssiffrorna skulle utsläppsminskningen varit ännu större den här månaden. Norwegian har en av de mest moderna och mest bränsleeffektiva flygplansflottorna i världen med en genomsnittsålder på 3,8 år. Sedan 2008 har bolaget minskat CO2-utsläppen med hela 30 procent.

Se detaljerade trafiksiffror i bifogad PDF.

Kontakt för media:
Kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson
Email:  charlotte.holmbergh.jacobsson@norwegian.com

Ämnen

Norwegian är ett av världens största lågprisbolag med över 37 miljoner resenärer under 2018. Norwegian trafikerar idag över 500 linjer till över 150 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Asien, USA, Kanada och Sydamerika. Norwegian har en flygplansflotta på cirka 170 plan med en genomsnittsålder på 3,8 år vilket gör den till en av de modernaste och mest bränsleeffektiva i världen. Norwegian har för andra gången utsetts till det mest bränsleeffektiva och mest miljöanpassade flygbolaget på transatlantiska linjer av The International Council on Clean Transportation (ICCT).

De senaste fem åren har Norwegian utsetts till världens bästa lågprisbolag på långdistanslinjer av passagerarna som röstade fram bolaget i erkända SkyTrax World Airline Awards. För sjätte året i rad har Norwegian dessutom utsetts till Europas bästa lågprisbolag av Sky Trax.

Norwegian har cirka 11 000 medarbetare.

För mer information, vänligen besök www.norwegian.com

Följ Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och YouTube.

Presskontakt Head of Communications and Public Affairs +45 2657 0767
Pressnummer ENDAST för media:

Presskontakt +47 815 11 816 eller press@norwegian.com

Norwegian etablerades 1993 men lågprisbolaget med Boeing 737-plan började flyga 2002. Ända sedan dess har vårt fokus varit att erbjuda smarta och bra resor till låga priser.

Norwegian har utsetts till Europas bästa lågprisbolag sex år i rad av Skytrax och lojalitetsprogram Norwegian Reward har utsetts till ”Flygbranschens bästa lojalitetsprogram i Europa/Afrika” under Freddie Awards i USA. Sedan 2012 har Norwegian fått över 55 priser och utmärkelser för bolagets produkter, service och nyskapande inom flygbranschen.

Under 2019 blev Norwegian det första flygbolaget att underteckna FN:s program för klimatåtgärder och förpliktade sig därmed att bli klimatneutralt innan 2050.

Norwegian erbjuder prisvärda flygresor med utmärkt kvalitet i Norden och till viktiga destinationer i Europa.

För mer information, vänligen besök www.norwegian.com