Økning i trafikktallene for juli

Økning i trafikktallene for juli

Norwegians trafikktall for juli viser en fortsatt økning i antall passasjerer. Etterspørselen drives av lettelser i reiserestriksjoner og karantenebestemmelser, samt at en større andel av befolkningen er vaksinert. I juli hadde Norwegian 33 fly i drift, noe som er mer enn en dobling fra foregående måned. Rutetilbudet for høst- og vintersesongen vil økes ytterligere for å imøtekomme forventet etterspørsel.

I juli fløy 695 830 passasjerer med Norwegian, nesten dobbelt så mange som på samme tid i fjor. Sammenlignet med juli 2020 er den totale kapasiteten (ASK) økt med 104 prosent og passasjertrafikken (RPK) er opp 124 prosent. Videre lå fyllingsgraden i juli på 74,4 prosent, en oppgang på 7 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

Reiser til Nord-Norge har vært spesielt populære i sommer, og selskapet økte kapasiteten til de nordlige landsdelene for å møte etterspørselen.

– I juli mottok vi det høyeste antallet billettbestillinger siden samfunnet stengte ned i mars i fjor. Kundene har vært bevisste på at reiseopplevelsen har kunnet bli noe annerledes, og de har vært godt forberedt på regler og krav ved både inn- og utreise, sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.

– Vi er glade for at bookingtallene går oppover igjen, og det er godt å se at mange kolleger som har vært permitterte nå er tilbake i jobb. Selv om pandemien langt fra er over, kjenner vi på en optimisme som føles bra etter en lang tid med usikkerhet, sier Karlsen.

Norwegian hadde 33 fly i drift i juli. Totalt gjennomførte Norwegian 99,8 prosent av de planlagte flygningene i juli, og av disse var punktligheten på 88,3 prosent.

Se detaljerte trafikktall i vedlagte PDF.

Kategorier

Norwegian etablerades 1993 men lågprisbolaget med Boeing 737-plan började flyga 2002. Ända sedan dess har vårt fokus varit att erbjuda smarta och bra resor till låga priser. Norwegian har utsetts till Europas bästa lågprisbolag sex år i rad av Skytrax och lojalitetsprogram Norwegian Reward har utsetts till ”Flygbranschens bästa lojalitetsprogram i Europa/Afrika” under Freddie Awards i USA. Sedan 2012 har Norwegian fått över 55 priser och utmärkelser för bolagets produkter, service och nyskapande inom flygbranschen.

Under 2019 blev Norwegian det första flygbolaget att underteckna FN:s program för klimatåtgärder och förpliktade sig därmed att bli klimatneutralt innan 2050.

Norwegian erbjuder prisvärda flygresor med utmärkt kvalitet i Norden och till viktiga destinationer i Europa.

För mer information, vänligen besök www.norwegian.com

Följ Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn och YouTube.

Presskontakt Director of Communications and Public Affairs Sweden & Finland +46 709890518
Pressnummer ENDAST för media

Presskontakt +47 815 11 816

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor i Fornebu, strax utanför Oslo i Norge. Koncernen har över 8 200 anställda och äger två av de ledande flygbolagen i Norden: Norwegian Air Shuttle och Widerøe's Flyveselskap. Norwegian förvärvade Widerøe 2024 med målet att göra det enklare för resenärer att resa genomgående i de två flygbolagens linjenät.

Norwegian Air Shuttle har cirka 4 700 anställda och erbjuder ett omfattande linjenät som binder samman de nordiska länderna med ett brett utbud av destinationer i Europa. Under 2023 transporterade Norwegian över 20 miljoner passagerare och hade en flotta på 87 Boeing 737-800 och 737 MAX 8-plan.

Widerøe's Flyveselskap, Norges äldsta flygbolag, är Skandinaviens största regionala flygbolag. Flygbolaget har över 3 500 anställda. Widerøe trafikerar primärt flygplatser med korta landningsbanor regionalt i Norge och flyger förutom kommersiella linjer, även flera statliga kontraktslinjer med trafikplikt. Under 2023 hade flygbolaget 3,3 miljoner passagerare och en flotta på 49 plan, varav 45 är Bombardier Dash 8-plan och tre Embraer E190-E2-plan. Widerøe Ground Handling levererar marktjänster på 41 flygplatser i Norge.

Hållbarhet har högsta prioritet och koncernen arbetar kontinuerligt för att minska sina CO2-utsläpp. Bland de många initiativen är investering i produktion och användning av fossilfritt flygbränsle (SAF) den största satsningen. Norwegian vill bli ett hållbart val för passagerarna och bidra till omställningen av flygbranschen.