40-års jubileum för Expancel i Sundsvall

För 40 år sedan startades i Sundsvall tillverkningen av en revolutionär produkt som fick namnet Expancel Mikrosfärer.

Mikrosfärerna består av ett polymerskal som inkapslar en gas. Vi upphettning mjuknar skalet och gasen expanderar vilket gör att de används som lättviktsfyllmedel eller jäsmedel för att göra kunders produkter lättare och få olika yteffekter. De reducerar också kostnader och miljöpåverkan eftersom de kräver mindre råmaterial.

Mikrosfärerna finns i ett stort utbud av produkter runt om i världen - från färgen på dina väggar till bilen du kör, skorna du går i och förpackningen som skyddar din mat.

Komposittillverkaren Lantor har använt mikrosfärerna som tillverkas i Sundsvall i över 30 år. Hållbarhet och energibesparing är viktiga faktorer för design av kompositdelar och Lantor använder Expancel i sina produkter för att uppnå kostnadseffektiva lösningar för styvhet, viktminskning, flexibilitet och kompressionsmotstånd. Lantors kompositer som innehåller mikrosfärer används till exempel i vindkraftverk och ett brett utbud av små segelbåtar till stora motorbåtar.

Ett annat exempel är från DIAM, en av världens största vinkorktillverkare, som förändrade vinkorken till att bli en helhetslösning för vinframställning. Genom att erbjuda vinkorkar med mikrosfärer, som säkerställer att korken varken krymper eller suger åt sig fukt, hålls viner säkra år efter år och bibehåller karaktären när det åldras.

Redan från starten blev Expancel en stor succé som snabbt spred sig över världen. Och även efter 40 år på marknaden finns det ingen nedgång i efterfrågan. Flera större investeringar har gjorts i fabriken i Sundsvall genom åren, med den senaste expansionen som invigdes 2019.

"Idag har vi också produktionsanläggningar i USA, Kina och Brasilien, som kompletterar vår produktion i Sundsvall och säkerställer att våra kunder över hela världen kan lita på att vi hjälper deras affärsutveckling", säger Sylvia Winkel Pettersson, Vice President för Expancel på Nouryon.

”Forskning och utveckling har varit en viktig del av Nouryons verksamhet sedan starten och vi strävar ständigt efter att hitta nya produkter och lösningar för våra kunder,” säger hon. ”Vår senaste investering är mikrosfärer gjorda av biobaserade material, vilket är ett viktigt steg i vårt engagemang för hållbarhet. En prototyp har utvecklats och vi förväntar oss att kunna lansera en kommersiell produkt inom några år.”

”Med 40 års erfarenhet bakom oss och ett brinnande intresse för miljömedveten innovation, ser vi fram emot att fortsätta växa tillsammans med nuvarande och framtida kunder”, säger Sylvia.