Nouryon lanserar ett integrerat nordiskt företagscenter i Göteborg

Nouryon, Sveriges största företag inom specialkemi, skapar ett integrerat företagscenter för sina närmare 400 anställda inom affärs- och servicefunktioner. Det nya, nordiska företagscentret i Göteborg, som öppnar under tredje kvartalet i år, etableras för att bättre kunna möta framtida efterfrågan på oumbärliga, hållbara lösningar i Norden.

”Det nya nordiska kontoret i Gamlestaden i Göteborg speglar Nouryons ambition att fortsätta investera i regionen, som redan har nio produktionsanläggningar i Sverige, Norge och Finland. Genom att flytta våra nyckelfunktioner till en och samma plats kommer vi att förbättra vår förmåga att växa med våra kunder”, säger Johan Landfors, vd Nouryon AB och affärsområdeschef för Technology Solutions och Europa på Nouryon.

I och med att Nouryon omvandlar sin globala kundtjänst till centraliserade och integrerade servicecenters i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien, har det nya nordiska företagscentret dessutom valts till att bli företagets europeiska servicecenter.

”Göteborg valdes av flera strategiska skäl. Nouryon har en stark närvaro i Sverige med sex produktionsanläggningar och många medarbetare på västkusten. Eftersom Nouryon exporterar 85 % av sina produkter utanför Sverige, är Göteborg, med Norden största hamn, en perfekt plats när det gäller internationell logistikkompetens. Närheten till stora universitet underlättar även för rekrytering av nya talanger, särskilt inom kemi och kemiteknik”, säger Monica Tapper, personaldirektör Norden och för affärsområdet Technology Solutions på Nouryon.

Flera av Nouryons mest profilerade uppfinningar har sitt ursprung i Norden, till exempel Levasil och Bermocol för vattenbaserade färger med lång livslängd och hög kvalitet. Härifrån kommer också Kromasil, en unik teknik för att rena insulin, och Expancel, expanderbara mikrosfärer som finns i ett stort utbud av produkter runt om i världen – från färgen på dina väggar till bilen du kör, skorna du går i och i förpackningen som skyddar din mat. De minskar också kostnader och miljöpåverkan eftersom de kräver mindre råmaterial.

”Forskning och utveckling är centralt för Nouryon. Att förstå våra kunders hållbarhetsbehov och omvandla dem till innovativa lösningar är nyckeln till vårt företags framtid”, säger Landfors.
”Våra forsknings- och utvecklingsteam kommer att vara kvar på sina nuvarande platser i Sverige; Stenungsund, Bohus och Sundsvall”.

Det nya nordiska företagscentret ligger på Gamlestadsvägen 18 i Göteborg.

Om Nouryon
Nouryon är ett ledande globalt företag inom specialkemi. Industrier och konsumenter över hela världen förlitar sig på våra lösningar för tillverkning av oumbärliga vardagsprodukter som hygienartiklar, rengöringsprodukter, färg, jordbruksprodukter och livsmedel, läkemedel och byggmaterial. Dessutom har våra 9,700 medarbetares gemensamma engagemang för våra kunder, tillväxt, säkerhet, hållbarhet och innovation lett till en genomgående stark ekonomisk utveckling. Vi finns i fler än 80 länder runt om i världen med våra branschledande varumärken. Besök vår webbplats och följ oss @Nouryon och på LinkedIn