Nouryon och Renewcell samarbetar om hållbar textilåtervinning

Nouryon har tecknat ett avtal med Renewcell om att tillhandahålla specialkemikalier och tekniska lösningar till deras nya textilåtervinningsfabrik i Sundsvall, Sverige. Anläggningen återvinner textilavfall, till exempel utnötta jeans och textilrester från industrin, för att tillverka 60 000 ton av dissolvingmassaprodukten Circulose® per år.

Anläggningen är den första i sitt slag i världen och skulle kunna rädda hundratals miljoner plagg från soptippar och förbränning varje år och på så sätt bidra till en minskning av textilindustrins utsläpp av växthusgaser. Anläggningens verksamhet är planerad att starta under den första halvan av 2022.

”Nouryon är mycket glada över att kunna stödja nya lösningar som den här, som påskyndar tillväxten i branschen för förnybara fiber, drar nytta av våra specialkemikalier och tekniska lösningar och stärker vårt engagemang för en hållbar framtid”, säger Antonio Carlos Francisco, Vice President Renewable Fibers på Nouryon.

Nya hållbara textilfibrer som Circulose® är utmärkta ersättare för bomullsfiber och biologiskt icke-nedbrytbara fibrer som polyester. Användningen av återvunnet material inom textiltillverkning förväntas spela en avgörande roll i att minska textilbranschens påverkan på vatten, mark och andra naturresurser.

Patrik Lundström, VD för Renewcell, säger: ”Vårt uppdrag är att förändra den globala modebranschen. Vi är glada över samarbetet med Nouryon när vi ger oss ut på den här ambitiösa resan eftersom de är en pålitlig och välrenommerad leverantör av lösningar för regenatfiberbranschen. Nouryons erfarenhet av innovativa, hållbara lösningar kommer att spela en stor roll för vår långsiktiga framgång.”

”Den positiva miljöpåverkan textilbranschens nya hållbara fibrer har och dess potentiella tillväxt är mål som Nouryon stöder till fullo”, säger Johan Landfors, President Technology Solutions på Nouryon.
”Vi är glada över att samarbeta med Renewcell för att få den här hållbara industrin att växa med hjälp av vår kärnkompetens inom kemi för förnybara fibrer och våra tekniska lösningar”, tillägger Landfors.

• Detaljhandel

Nouryon är en global ledare inom specialkemi. Industrier och konsumenter världen över förlitar sig på våra oumbärliga lösningar för tillverkning av vardagsprodukter som hygienartiklar, rengöringsprodukter, färg, jordbruk och livsmedel, läkemedel och byggmaterial. Dessutom har engagemanget från mer än 9,700 medarbetare som arbetar tillsammans för våra kunder, tillväxt, säkerhet, hållbarhet och innovation resulterat i en genomgående stark ekonomisk utveckling. Vi finns i fler än 80 länder runt om i världen med ett utbud av branschledande varumärken. Besök vår webbplats och följ oss @Nouryon och på LinkedIn