Nouryon och Van Remmen UV Technology kombinerar teknologier för att rena avloppsvatten från läkemedelsrester

Nouryon har slutit ett avtal med vattenreningsföretaget Van Remmen UV Technology kring en ny metod för att möta de ökade problemen med läkemedelsföroreningar i avloppsvatten. Metoden, som kombinerar Advanox™ ultraviolett ljus (UV) från Van Remmen UV Technology och Nouryons MicrOx™ väteperoxid, förväntas ta bort mer än 90% av läkemedelsresterna.

- Det ökande globala användandet av läkemedel skapar betydande föroreningsproblem för urbana vattenreningssystem, säger Niek Stapel, Managing Director Pulp and Performance Chemicals på Nouryon.

- Genom detta avancerade vattenreningskoncept får kunder på marknaden inom vattenrening tillgång till två beprövade teknologier som tillsammans möjliggör mätning, övervakning och en metod för att kontrollera mikroföroreningar i avloppsvatten.

Processen testas på ett kommunalt vattenreningsverk i Växjö kommun.

Ton van Remmen, CEO på Van Remmen UV Technology, lägger till:

- Varje partner är expert på sin del inom vattenrening – Van Remmen inom UV desinfektion och avancerad oxidation och Nouryon inom användandet av väteperoxid. Genom att kombinera våra respektive sakkunskaper, kan vi erbjuda de förbättrade oxidationslösningar som världen behöver för att bemöta detta ökande problem.