CML Earth – ett nystartat globalt nätverk på ett flertal språk

Hälsa och sjukdom är ämnen som livligt diskuteras i sociala medier som Facebook, Twitter och olika forum. Här förs diskussioner om sjukdomar, behandlingsmetoder och vårdens kvalitet, som påverkar både patienter och deras anhöriga. Allt fler delar med sig och många väljer att blogga om sin hälsa.

CML Earth är ett Internet-baserat, globalt nätverk. Syftet är att ge patienter med kronisk myeloisk leukemi (KML), och deras anhöriga, möjlighet att dela erfarenheter och ge varandra inspiration, uppmuntran och stöd. Genom CML Earth kan de få kontakt med dels andra i en liknande situation världen över, dels patientföreningar.

KML är en ovanlig sjukdom; 100 nya fall upptäcks årligen i Sverige. Två av tre patienter är över 50 år och sjukdomen drabbar något oftare män än kvinnor.

Initiativtagare till CML Earth är Novartis Oncology.

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj med innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2008 till 41,5 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 6,4 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 96 700 anställda. För ytterligare information se www.novartis.se

• kronisk myeloisk leukemi
  • kml