Genombrott i behandling av spridd bröstcancer

Nya resultat bekräftar att läkemedlet Afinitor mer än fördubblar den tid kvinnor med spridd hormonpositiv bröstcancer kan leva utan att deras tumörer börjar växa igen. Det visar en studie som presenteras vid 2011 San Antonio Breast Cancer Symposium idag. Samtidigt publicerar den prestigefyllda tidskriften New England Journal of Medicine data från samma studie.
– Det här är ett genombrott i behandlingen av hormonpositiv bröstcancer, säger överläkare Henrik Lindman från Akademiska sjukhuset i Uppsala och en av de ansvariga för studien.

Kvinnor som får cancerläkemedlet Afinitor i kombination med antihormonell behandling lever mer än dubbelt så länge utan tumörtillväxt än de som enbart får antihormonell behandling. En ny studie visar i genomsnitt 7,4 månaders så kallad progressionsfri överlevnad, medan motsvarande tid för jämförelsegruppen var 3,2 månader.

Överläkare Henrik Lindman är på plats vid den stora bröstcancerkongressen i San Antonio, USA. Han menar att resultaten innebär ett genombrott på två fronter:

– Vi har ett genombrott inom behandlingen av hormonpositiv bröstcancer som kan göra det möjligt för patienterna att fortsätta med sin antihormonbehandling i många månader till innan man måste överväga cytostatikabehandling.

– Samtidigt är det ett biologiskt genombrott eftersom det är första gången vi har kunnat påverka brösttumörernas inneboende skyddsmekanism mot antihormonell behandling, ett koncept som möjligen kan tillämpas även för andra skyddsmekanismer hos tumörer.

Första påtagliga framsteg på 15 år
Trots att bröstcancerbehandlingen gått markant framåt de senaste decennierna har inga framsteg gjorts på över 15 år vad gäller kvinnor med spridd hormonpositiv bröstcancer.

I Sverige får ungefär 1 500 kvinnor om året spridd bröstcancer med fjärrmetastaser i exempelvis skelett, lever och lungor. Majoriteten av dessa kvinnor har tumörer som växer av kvinnligt könshormon; östrogen och progesteron. Tabletter, så kallad antihormonell behandling, är fundamentet för behandling av kvinnor med spridd bröstcancer, men i stort sett alla utvecklar så småningom resistens mot läkemedlen.

Resistens har förknippats med överaktivering i signalvägen för mTOR, ett protein som reglerar blodkärlstillväxt i tumören, cancercellernas ämnesomsättning och deras möjligheter att dela sig. Afinitor hämmar detta protein och blockerar på så sätt den "smitväg" för cancercellerna som har uppkommit.

New EnglandJournal of Medicine
Idag publicerar den prestigefyllda tidskriften New England Journal of Medicine data om Afinitor som ursprungligen presenterades i samband med den europeiska cancerkongressen EMCC i Stockholm i september. Även då kunde forskarna visa mer än dubbelt så lång tid utan tumörutveckling i Afinitor-gruppen, 6,9 månader mot jämförelsegruppens 2,8 månader. När denna stora skillnad kom fram i en interimsanalys valde man att avbryta den delen av studien i förtid, då det inte ansågs etiskt försvarbart att fortsätta ge placebo till de kvinnor i studien som inte fick Afinitor.

Ansökan om godkännande före årets slut
Afintor är redan godkänt för behandling av spridd njurcancer och neuroendokrina tumörer i bukspottskörteln. Baserat på de goda resultaten för patienter med bröstcancer planerar Novartis att ansöka om godkännande av Afinitor för behandling av spridd hormonpositiv, HER2-negativ bröstcancer före årets slut. Afinitor studeras för en rad olika cancerformer, däribland HER2-positiv bröstcancer, i ett mycket omfattande forskningsprogram.

Fakta om studien
Studien, BOLERO-2, är en randomiserad, dubbelblind och placebokontrollerad fas III-studie, där Afinitor (everolimus) i kombination med exemestan jämförs med placebo plus exemestan för kvinnor efter klimakteriet med östrogenreceptorpositiv lokalt avancerad eller spridd bröstcancer vars sjukdom har fortsatt att utvecklas trots behandling med icke-steroidala aromatashämmare (letrozol eller anastrozol).

BOLERO-2-studien omfattar drygt 700 kvinnor på 189 sjukhus världen över. Studiedeltagarna randomiserades (2:1) till behandling med antingen everolimus 10 mg/dag plus exemestan 25 mg/dag eller placebo (overksamma tabletter) plus exemestan 25 mg/dag. Det primära målet var progressionsfri överlevnad. Sekundära mål var total överlevnad, responsfrekvens, biverkningar, livskvalitet och klinisk nytta.

Källa: US National Institutes of Health Everolimus in Combination With Exemestane in the Treatment of Postmenopausal Women With Estrogen Receptor Positive Locally Advanced or Metastatic Breast Cancer Who Are Refractory to Letrozole or Anastrozole (BOLERO-2). http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00863655

Film – mTOR-hämning av cancerceller:

Nyhetsgrafik – så fungerar mTOR-hämning av cancerceller:

För mer information om Afinitor, biverkningar med mera se www.fass.se

Presskontakt:
Henrik Lindman, överläkare Akademiska sjukhuset, 0706-88 48 78

• hormonkänslig bröstcancer
  • bröstcancer
  • cancer
  • mtor-hämmare

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se