Lancet: Zometa förlänger livet för patienter med myelom

Patienter med multipelt myelom lever längre tack vare behandling med Zometa, ett skelettstärkande läkemedel, som nu även har visat sig ha effekt på själva tumörsjukdomen. Det visar en fas III-studie som presenteras i den vetenskapliga tidskriften Lancet.

Blodcancersjukdomen multipelt myelom uppstår i benmärgen och påverkar skelettet. Patienterna behandlas därför med skelettstärkande läkemedel. Nu visar en nyligen publicerad studie i Lancet att behandlingen inte bara stärker skelettet, utan påverkar även cancersjukdomen i sig. Patienter som behandlas med Zometa (zoledronsyra) lever längre.

­­- De mycket intressanta data som visar att patienter som erhöll zoledronsyra hade mindre risk för skelettskador, vilket inte var oväntat, men behandlingen innebar också att sjukdomen hölls under kontroll under längre tid. Extra spännande är att man visar allra bäst resultat för de patienter som behandlades både med zoledronsyra och thalidomid. Detta innebär att möjligheterna att ge patienter med multipelt myelom ännu bättre behandling inte bara är beroende av utvecklingen av nya läkemedel utan det finns också mycket att hämta med medel som finns tillgängliga säger överläkare Ulf-Henrik Mellqvist, ordförande i den svenska myelomgruppen.

De publicerade resultaten kommer från en stor, randomiserad, klinisk fas III-studie med närmare 2 000 patienter där behandling med Zometa jämfördes med klodronat. Studien visar att behandling med Zometa leder till signifikant förbättrad total överlevnad och progressionsfri överlevnad hos nydiagnostiserade patienter med multipelt myelom.

Under en medianuppföljningstid på 3,7 år minskade behandling med Zometa signifikant dödsrisken med 16 procent och den relativa risken för skelettrelaterade händelser med 12 procent, jämfört med klodronat. Zometa är den enda bisfosfonat som har visat direkt tumörhämmande effekt.

Zometa har visat liknande goda resultat vid behandling av kvinnor med bröstcancer (AZURE-studien och ABCSG-12-studien). Behandling kan krympa tumören före operation och minska risken för återfall i bröstcancer.

Fakta om multipelt myelom och IX-studien:

Referens:Morgan G., et al. First-Line and Ongoing Treatment with Zoledronic Acid Improves Overall Survival in Patients with Multiple Myeloma: Results of the MRC Myeloma IX Randomised Controlled Trial. Lancet. Published Online. December 4, 2010.

Fakta om Zometa
Zometa (zoledronsyra) är en bisfosfonat som ges som dropp var tredje till fjärde vecka. Den aktiva substansen zoledronsyra binder till benvävnad och minskar skelett-nedbrytningen. Därmed reduceras risken för skelettskador till följd av cancer. Zometa är godkänd för att förhindra eller senarelägga skelettkomplikationer och frakturer hos patienter med spridd cancer vid ett flertal olika tumörtyper, däribland multipelt myelom, bröstcancer och prostatacancer. Zometa är också godkänt för att minska mängden kalcium i blodet som en följd av att benvävnad bryts ner (hyperkalcemi). Det är den vanligaste bisfosfonaten inom cancervården.

• myelom
  • hematologi
  • multipelt myelom
  • bisfosfonat