Ny behandling mot sällsynt form av bukspottkörtelcancer

Patienter med neuroendokrina tumörer i bukspottkörteln lever längre utan att deras sjukdom försämras om de behandlas med Afinitor jämfört med placebo, visar en ny studie. I Sverige får mellan 40 och 50 personer om året denna form av cancer.

Neuroendokrina tumörer (NET) kan uppstå i kroppens olika körtlar, däribland bukspottskörteln. Neuroendokrina tumörer i bukspottkörteln är en ovanlig och aggressiv form av cancer. Vid diagnos har 60 procent av alla patienter redan spridd sjukdom och medianöverlevnaden är 17 månader. De hittills enda möjligheterna till behandling är kirurgi och cellgifter. Därför är behovet av nya behandlingar stort.

I fas III-studien (Radiant-3) ingick 410 patienter med spridd endokrin bukspottkörteltumör. De fick antingen Afinitor (everoliumus) eller placebo. Resultaten visar att de som fick Afinitor levde signifikant längre utan att deras sjukdom fortskred. Data redovisas på en vetenskaplig kongress i Milano i oktober, ESMO,European Society for Medical Oncology.

Afinitor blockerar aktiviteten hos proteinet mTOR, som har betydelse för cancercellers delning, och hämmar tillväxten av de blodkärl en tumör behöver för att utvecklas. Läkemedlet stryper syre- och näringstillförseln till tumören. mTOR-hämning påverkar även tumörcellernas ämnesomsättning.

Läkemedlets effekt studeras vid en rad olika cancerformer som bröstcancer, levercancer och lymfom samt den ovanliga sjukdomen tuberös skleros som orsakar tumörliknande förändringar i hjärnan och andra organ.

• tuberös skleros
  • lymfom
  • levercancer
  • mtor-hämmare