Precisionsmedicin i fokus på Europas största cancerkongress

Nu inleds ESMO 2014, Europas största cancerkongress, som i år hålls i Madrid. Novartis Onkologi deltar med mer än 30 presentationer av forskningsframsteg och nya data för innovativa cancerbehandlingar.

– Årets tema sammanfattar framtiden. Då känns det fantastiskt att kunna medverka på många olika områden, säger Björn Paulsson, chef för den medicinska avdelningen vid Novartis Onkologi i Sverige.

På fredag samlas över 15 000 cancerexperter i Madrid för att delta vid European Society for Medical Oncologys årliga kongress. Temat för i år är Precision Medicine in Cancer Care, precisionsmedicin i cancervården, något som har blivit allt hetare på senare tid. Begreppet kan beskrivas som ett framtidskoncept där man utifrån en detaljerad molekylär profil av den enskilde patientens tumör väljer målstyrd behandling som sedan finjusteras beroende på behandlingssvaret.

Novartis Onkologi kommer att presentera nya data för redan godkända målstyrda läkemedel och lovande forskningssubstanser som befinner sig i tidigare faser.

– Vi har en av branschens starkaste pipelines och vår uppställning vid ESMO 2014 visar att vi står väl rustade inför den spännande utveckling som pågår inom hela cancerområdet, säger Björn Paulsson, chef för den medicinska avdelningen vid Novartis Onkologi i Sverige.

Här följer ett urval av de abstracts som Novartis Onkologi presenterar vid ESMO 2014:

Abstract #1295P Efficacy and Safety of Ceritinib in Patients with Advanced Anaplastic Lymphoma Kinase (ALK)-rearranged (ALK+) Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC): An Update of ASCEND-1

Abstract #1293P Evaluation of Ceritinib-treated Patients with Anaplastic Lymphoma Kinase Rearranged (ALK+) Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC) and Brain Metastases in the ASCEND-1 study

Abstract #1132O Everolimus for the Treatment of Advanced Pancreatic Neuroendocrine Tumors (pNET): Final Overall Survival (OS) Results of a Randomized, Double-blind, Placebo (PBO)-Controlled, Multicenter Phase III Trial (RADIANT-3)

Abstract #LBA9 Breast Cancer Treatment with Everolimus and Exemestane for ER+ Women – Results of the 2nd Interim Analysis of the Non-interventional Trial BRAWO

Abstract #LBA33 Randomized, double-blind study of sonidegib (LDE225) in patients (pts) with advanced basal cell carcinoma (BCC)

Abstract #445O Dose-escalation study of sonidegib (LDE225) plus buparlisib (BKM120) in patients with advanced solid tumors

Abstract #1086O Phase Ib/II study of LEE011 (CDK4/6 inhibitor) and LGX818 (BRAF inhibitor encorafenib) in BRAF-mutant melanoma

Abstract #LBA35 Overall Survival and Biomarker Results from a Phase 2 Study of MEK1/2 Inhibitor Binimetinib (MEK162) in Patients with Advanced NRAS-mutant Melanoma

Abstract #451PD Phase I study of the PI3Kα inhibitor BYL719, as a single agent in patients with advanced solid tumors (aST)

• pnet
  • cancerläkemedel