Varberg och Örebro har Årets Bröstsjuksköterska 2008

Ingalill Koinberg i Varberg och Gull-Britt Engholm i Örebro får idag den nyinstiftade utmärkelsen - Årets Bröstsjuksköterska. De belönas för betydande insatser och sitt engagemang för bröstcancerbehandlade.

Täby den 1 juni 2008 - BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, i samarbete med Novartis står bakom den nya utmärkelsen - Årets Bröstsjuksköterska. Utmärkelsen är årligt återkommande.

- Det är med stor glädje som vi har möjlighet att dela ut den här nya utmärkelsen till två mycket välförtjänta mottagare, Inga-Lill Koinberg och Gullbritt Engholm, säger Ingrid Kössler, ordförande i BRO.

Ingalill Koinberg är onkologsjuksköterska samt medicine doktor. Hon arbetar halvtid som handledare i utvecklings- och forskningsarbeten vid Varbergs Sjukhus samt halvtid som universitetslektor på Högskolan Kristianstad där hon examinerar sjuksköterskestudenter. Ingalill är dessutom ordförande i omvårdnadsgruppen för bröstcancer på onkologiskt centrum i Västra Götaland.

Styrelsen för BRO beslutar om tilldelningen av det nyinstiftade priset och deras motivering för Ingalill lyder:

- Ingalill tilldelas priset för mångårigt förtjänstfullt och engagerat arbete för bröstcancerpatienter genom flertalet kliniska patientnära forskningsprojekt som betytt mycket för bröstcancervården i Sverige och även rönt internationell uppmärksamhet.

Ingalill delar på utmärkelsen tillsammans med Gull-Britt Engholm, onkologisjuksköterska vid onkologimottagningen, Örebro Universitetssjukhus. Styrelsen motivering för henne är:

- Gull-Britt får utmärkelsen för att i 40 år helhjärtat ha verkat för att livet ska bli bättre och lättare för bröstcancerbehandlade, dels genom att ständigt möta dem på ett professionellt och tryggt sätt, dels genom idogt arbete med kliniska prövningar gällande behandling av bröstcancer.

Gull-Britt Engholm har bland annat samarbetat i en studie som ingår i Ingalill Koinbergs doktorsavhandling. Studien jämför läkaruppföljning och sjuksköterskeuppföljning efter bröstcanceroperation. Detta samarbete har fortsatt i en hälsoekonomisk studie som kommer att publiceras inom kort. Gull-Britt har dessutom genom åren varit engagerad i framtagning av flera vårdprogram och föreläst på olika träffar.

Prisutdelning sker den 1 juni kl 09.10, plats: Royal Park Hotel, Frösundavik, Solna.

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation - BRO är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 av dåvarande 12 bröstcancerföreningar och har idag drygt 10 000 medlemmar. BRO, www.bro.org.se, får statligt bidrag från Socialdepartementet.

Prisutdelningen sker i samband med BROs Riksstämma 2008, den 31 maj till 1 juni.

För ytterligare information kontakta
Ingalill Koinberg, FOU/U-enheten, Sjukhuset i Varberg, 0340-48 19 64, 0709-35 03 86
Gull-Britt Engholm, onkologimottagningen, Örebro Universitetssjukhus, 019 - 602 13 78

• bröstcancer