Från julstress till semesterplanering

December går åt till att förbereda julen, men när julstressen har lagt sig råder det ingen tvekan om vad svenskarna gör. I alla fall inte om du frågar NOVASOL. Redan på juldagen börjar svenskarna planera nästa semester.

Stugförmedlingen NOVASOL ser ett tydligt mönster på trafiken till deras hemsida. Trafiken har legat på ungefär samma nivå under hela december, men på juldagen och under mellandagarna mer än dubblerades antalet besökare jämför med veckan innan. På nyårsdagen steg intresset ännu mer då antalet besökare ökade med ytterligare 70 procent jämfört med snittet mellan jul och nyår.

- Det är först i mellandagarna vi har tid att sätta oss ner och börja drömma om sommarens semester. På nyårsafton har vi annat för oss, men på nyårsdagen ökar trafiken rejält igen, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Många säkrar semestern redan nu

Svenskarna är ute i god tid, många har redan säkrat sommarens semester. NOVASOLs statistik visar att bokningarna har ökat med 6 procent jämfört med samma tid förra året.

- Många passar på att boka nu när utbudet är som störst och de populäraste semesterveckorna fortfarande finns lediga. Vi är i ett tidigt skede än så länge men just nu ligger Sverige, Danmark och Kroatien i topp, säger Torbjörn Fredman.

Stort intresse för stugor i Sverige

Sverige har stått för den största ökningen. Bokningarna på semesterhus i Sverige har ökat med hela 22 procent jämfört med samma tid förra året. Det är Skåne, Gotland och Öland som visat störst intresse.

- Bokningarna till Sydeuropa har alltid kommit tidigt eftersom det är en helt annan planeringsprocess än när man bokar ett semesterhus hemma i Sverige, men i år verkar svenskarna vara tidigt ute även om de ska semestra på hemmaplan, säger Torbjörn Fredman.

Topp 5 – populäraste resmålen 2018*

1. Sverige
  2. Danmark
  3. Spanien
  4. Kroatien
  5. Italien

*Resmål med störst intresse på novasol.se.