Hemlig plats för nytt svenskt vågkraftverk

Det blir någonstans i Stockholms skärgård som som vågkraftsverket ska installeras, men exakt var är hemligt. Jan Skjoldhammer har  ägnat flera år åt sitt koncept, som han kallar Novi Ocean. Genom att konstruktionen är lätt och enkel att tillverka ska den bli betydligt billigare än konkurrenternas vågkraftslösningar, dessutom bygger hans vågkraftverk på robusta och beprövade komponenter.

Prototypen som ska testas i Stockholms skärgård är en liten modell med en installerad effekt om 1 kW. Flytkroppen är 4,5 meter lång.

– Vi vill framför allt verifiera funktionen, se att ventilerna och turbinen gör som de ska och att effekten ligger i närheten av datasimuleringarna, säger Jan Skjoldhammer.

Nästa steg blir att testa prototypen i en vågtank i Storbritannien, där mer data kan fås med hjälp av skräddarsydda vågor. Samtidigt ska prototypen skalas upp till 500 kW, vilket kommer att omfatta en 26 meter lång flytkropp. Den modellen hoppas Jan Skjoldhammer kunna presentera på marknaden 2023.

– Vi planerar att sälja billiga licenser för tillverkning så att många vågkraftverk kommer ut. Då kan användningen av fossila energikällor minska och klimatet får hjälp, säger Jan Skjoldhammer.

Läs hela artikel i Ny Teknik.

• Environment, Energy

• förnybar energi