''Vill man växa här så finns det alla möjligheter''

Uppvuxen utanför Umeå är Emma Gunnebrinks största intressen att åka skidor och surfa. Hon berättar att man oftast hittar henne på ett berg eller vid ett hav – när hon inte är projektkoordinator på Nowaste vill säga. Här berättar Emma Gunnebrink om hur det är att arbeta, driva företag och studera samtidigt, men också vad som gör Nowaste till en unik arbetsplats.

Hennes väg in på Nowaste började när hon läste en kandidatexamen i Logistics Management i Helsingborg och sökte en trainee-tjänst på Nowaste. Efter den 24 veckor långa trainee-tjänsten fick Emma upp ögonen för logistik och ville fortsätta inom företaget. Nu arbetar hon som projektkoordinator på Nowaste, en bred roll som innefattar allt ifrån att sätta upp standards för avvikelsehantering, beräkning av lager till att arbeta med marknadsföring.

– Jag gillar när det händer saker, och det gör det verkligen på Nowaste. Det står aldrig stilla här! Mycket av det som jag är intresserad av finns inom logistikvärlden. Jag gillar effektivisering och utveckling, så därför passar logistik mig perfekt. Det handlar mycket om att optimera flöden och ta bort det som är onödigt, säger Emma.

Till hösten börjar Emma sitt andra och sista år på masterutbildningen Textile & Supply Chain inom logistik och kommer samtidigt att arbeta vidare på Nowaste, men hon kommer att gå ner i arbetstid, för Emma är en person som har många bollar i luften. Utöver studierna och jobbet driver hon en startup vars mål är att digitalisera inredningsbranschen. Trots att det ibland är svårt att hinna med är hon tacksam över att kunna kombinera arbete, studier och eget företagande.

– Nowaste har stöttat mig enormt mycket när det gäller den biten. Det är inte alla företag som hade gjort det och det ger ett väldigt fint förtroende mellan mig och arbetsgivaren. Jag har ett mål som jag vill nå och eftersom Nowaste ger mig en sådan flexibilitet så presterar jag bättre på jobbet. Jag vill vara glad och de vill ha en glad Emma – så det är ömsesidigt.

Hur hinner du med allt?

– Jag tror att jag har bra framförhållning, och sen tittar jag inte så mycket på serier. En arbetsdag är åtta timmar och jag försöker kombinera så gott jag kan genom att jobba tidiga morgnar och sena eftermiddagar. Men både mitt företag och mitt arbete på Nowaste handlar om att effektivisera så det är bra träning.

Även om hennes arbetsuppgifter primärt handlar om att effektivisera logistiken så är det en väldigt bred roll – och det är något som Emma uppskattar. Som projektkoordinator arbetar hon också med exempelvis marknadsföring och de varierande arbetsuppgifterna gör att hon trivs väldigt bra på jobbet.

– För min del så älskar jag att arbeta i projekt, att kunna vara med och utveckla företaget. Det drivs jag av. Här får jag vara med i ledande processer och verkligen känna att jag är med och påverkar. Det trivs jag väldigt bra med.

Emma är inte ensam om att stanna kvar och avancera inom Nowaste. Många som idag arbetar på ledande positioner inom bolaget har börjat på lagret eller som trainee och arbetat sig uppåt. Det är ett företag som ger de anställda möjlighet att växa, menar Emma.

– Visar man att man är driven och har mål så hjälper Nowaste dig att nå dit. Vill man växa här så finns det alla möjligheter. Det säger väldigt mycket att så stor del av personalen väljer att stanna länge på företaget. När man ser det som anställd så känner man sig trygg och det är väldigt positivt.

Vi tackar Emma för pratstunden och hoppas att få se henne här på Nowaste under en lång tid framöver!