Broviken blir ny storägare i snabbväxande NOX

”Gig-ekonomin växer med rasande fart, vilket öppnar många möjligheter för NOX. Våra vägar har nu korsats med Broviken, som kommer stötta bolaget i denna spännande resa. Tillsammans med oss grundare och teamet på NOX kommer Broviken att ta oss till nästa fas i bolagets utveckling” säger NOX Consultings vd Pernilla Ramslöv.

”Vi har under drygt 8 år byggt ett starkt varumärke och en stabil plattform för NOX, nu vill vi ta nästa steg i att verkligen kunna förändra arbetsmarknaden samt förändra synen på kompetens och ledarskap. För att stärka vår position kommer vi på sikt att titta på hur vi kan bredda konsultutbudet till att omfatta andra konsulttjänster utöver IT samt även geografisk expansion”, fortsätter Pernilla Ramslöv som också utsetts till Näringslivets mäktigaste kvinnliga entreprenör.

NOX är pionjärer inom gig-ekonomin och vänder sig till frilansande IT-konsulter. NOX har lyckats skaffa sig en tätposition på marknaden genom en utvecklad matchningsprocess där inte enbart kompetens och erfarenhet utan även personlighet matchas mot uppdragen. Bolaget har med över 1 800 frilansande IT-konsulter som t ex projektledare, utvecklare och arkitekter, byggt en stark position inom bank-, finans- och försäkringsbranschen.

Per Granath är partner och vd för Broviken. Han har tidigare varit VD för Humana och expanderade det bolaget från 375 miljoner till 5,6 miljarder.

”NOX Consulting är ett verkligt intressant tillväxtcase. Vi gillade bolaget redan första gången vi träffade dem och detta känns som en perfekt matchning utifrån våra värderingar och ambitioner. Det finns en enorm expansionspotential inom tjänstesektorn, tvärs alla branscher. Jag tror verkligen att vi med vår erfarenhet kan stödja och accelerera NOX tillväxtresa” säger Per Granath.

NOX Consulting omsatte 325 miljoner kronor 2018. Broviken övertar 60 procent av ägandet för en icke offentliggjord köpeskilling.

Om Broviken

Broviken investerar i svenska företag inom tjänstesektorn drivna av starka entreprenörer och ledningsgrupper. Brovikens partners har själva mångårig erfarenhet av företagsutveckling i roller som ledare, ägare och styrelsemedlemmar. Brovikens fokus är att utveckla företag och att bidra till att redan framgångsrika företag kan bli ännu bättre och nå sin fulla potential.

För ytterligare information, se www.broviken.se

• Skåne

NOX är Stockholms ledande konsultförmedlare inom IT. Vi har byggt upp Stockholms starkaste nätverk av IT-kompetens bestående av 5000 seniora konsulter. Vi skiljer oss från den traditionella konsultförmedlaren genom vårt fokus på relationer, vår förmåga att skapa mervärde för våra kunder och erbjuda ett innovativt community för egenföretagare. Det gör att vi idag har förmånen att få hjälpa 120 kunder med deras olika kompetensbehov. NOX omsätter ca 325 miljoner SEK (ltm) och är ett av de mest snabbväxande bolagen i IT-konsultbranschen.